Tuesday, 17 December 2024

Satunnaisia parannusohjeita joille en tiedä oikeaa kohderyhmää (vaikka jokin yksittäistapaus toi ne mieleeni)

 Joillakin ulkomaalaisilla tai jollakin miestyypillä jos on kamala nälkä, niin oikea ruoka olisi kai perinteinen ruis- tms näkkileipä, sillä vouta tai nargariinia ja viipale tavallista juustoa, onkohan Emmental. 


Jollakulla vanhalla oli kelmeä iho kuin ei verenkierto tulisi kunnolla pinnalle asti. Auttaisivatko vaaleat, lähes valkoiset ikkunaverhot, joissa aika kirkasvärisiä pilkkuja kuin kaarevia viivanpätkiä, osin läpikuultavat tms ei kokonaan varjostavat kuten pahvi. Tarttee välttää talviulkoilua, koska ihon lämpimänä pitäminen vaatii hyvää pintaverenkiertoa. 



26.12.2024   Joku jolta tundraan tms kylmään ilmastoon suuntautumisen vuoksi puuttuu kokonaiskuva yms Etelä-Suomessa, söisi ehkä lohikeittoa ja toisella kertaa riisiä plus vähän tilliä jugurtti- tai täysmaito- tms kastikkeessa ja ikään kuin vihannesten sijasta tuoreita vihreitä rypäleitä pilkottuina. Kenties ei muuta. Jääkö silloin maisemakatse elämän osaksi? 


2.1.2025   Kaakkois-Aasiassa orangutangi pitäisikö kesätyypin rivitaliasumisesta, missä nurmikkoinen piha ja puutarhakeinu, siis siellä tropiikissa vain. 

 Entä Suomessa vappurihkamana myytävä tuuliväkkärä vai mikä se on joka pyörii kuin propelli hienoisessa tuulessa muuta jonka saa helposti stopattua, parantaisiko sellainen joidenkin, esim orangutangin oloa Kaakkois-Assiassa? 

Uutisissa mainittiin jokin kymmeniä sitten tapahtunut kamala onnettomuus Intiassa, mutta nyt ensi kertaa yhdistin nimestä Palin buddhalaisuuteen ja toisaalta Baliin. Jos halutaan kysyä, mitä tehdä jos esim Bali oli mennyt jorenkin huonoksi vaikka viittasi mm buddhalaisuuteen, niin yleensä se, että kukin ihminen ja eläin saa tehdä elämänvalintoja paikallusen maailmankuvan ja sen viisaiden arvojen mujaan itse, sen sijaan että sukulaiset ja tutut jotenkin tulisivat siinä tilalle ja määräisivät, niin auttaa paljon. Esim jos tietyn tyypin ihmisillä on vapaus muuttaa tietyllw seudulle kunhan sivistuneitä arvoja kunniouttaen elävät, niin se että heitä ei eTettäisi tai hijailtaisi tai maniploutaisi tai uhkailtaisi tms vaan ge caan normaalusti eläisivät niin kuin heille sopii, hyvä on, niin se huojentaisi kovin geidän oliaan eivätkä he niin olisi taakkana muille, esim sosiaaluset suhteensa valitsisivat itse, niin ne jotenkin sopisivay heidän elämänkojemujsensa mukaan sen sijaan että aina toistuisi joki  sama rasite. Joillekin sopisi tuon vuojsi srutu joilla säät vaihtelevat, mutta vaihtelun olisi lltava heidän hyvkn osaamanaa ja jaksamansa määrän verran vain, eikä jonnekin missä on kioeänä esim viileydestä tai ei voi olla niin viusas kuin tutussa ilmastossa jlnka osaa. 

11. tammikuuta 2025  


  Onkohan bigfoot alaskalainen? Mutta siis jos kuvassa näyttää puutaarhakeinussa viihtyvältä orangutangua muistuttavalla tavalla mutta on tullut hurjan näköisenä ammutuksi, niin autraisiko suomilätsä vai väunämöislätsäkö se on sellainen sinivalkoinen vähän kuin puolipallon muotoinen + tuulitakki ulkoiluun vaalein värein esim kirkas väri plus valkoinen, aika väljä, ehkä vähän pohjoiseen muuttaneen intialaismiehen tyyliä siinä. Ja ehkä vaaleanharmaat vihertävänväriset hengittävät aika väljät sadehousut, kenties jaffaa ja teetä tarjota plus wienerpitkoa jäljellä. 

Jos tuollaisia on Vienan-Karjalassa, niin lisäksi tarttis selvemmin kommunikoida, mikä uskonnollinen suuntaus tarkalleen ja millainen korkeakulttuuri heillä on se, mitä noudattavat, millaisia siis ovat kulttuurillusesti seudun muihin ryhmiin nähden, niin ihmisiin kuin eläimiinkin, yms. Luonnehtiiko tämä esim Venäjän sotavoimia Suomea lähellä olevilla alueilla, esim.pohjoisessa lennosto, joka voi maailmanpolitiikan kannalta kiinnostaa ulkomaita, ja varsinainen missä asutaan Karjalassa mökkeilykö Venäjän puokella. Mutta siis teknisen kehitelmän ja pelkkuen objektiivisen ajattelun kautta luettavien lauseiden sijasta luonnehdinta esim.pohjousen lennostosta, jolloin se on helpompi hahmottaa ja niin sen kanssa voi paremmin rinnakkaiselo sujua. 


Kuvan intiaanien sotatanssi oli hieno, mutta tarkemmin ajatellen puuttuuko heiltä maisemakuva? Ovatko he kanadalaisia? Vai ovatko he talosta taloon kulkevia kuin jäätiköllä? Tai vielä ene män niin: kuin vieraalla planeetalla? Onko tämä se, mihin asti ihan vain sisällä istuva avaruusmatkailija tai median seuraaja voisi päästä kertoessaan, että bierailemme kyllä naspurussa ja lähikaupassa yms? 


29.1.2025 "kuulistivat jitenkin silleen raskailta, kunnes aloin pohtua, että ehkä he kaipaisivat eri ruokacaliota kuin täällä tavallusesti tai kuon mitä gw itse tähän asti. Yksi mille pohdin ruokia, oli opiksjelukaverini jannepeisamainen:  kasvispihvi, ruokaöljyä aika paljon, ihan kypsäksi keitetty jauhoinen peruna, sinappia, pikkelsiä ja raastesalaattia appelsiinin kanssa. ... Punakaaluraastesalaatti kai puolukouden tai karpalouden kera ehkä auttaisi ohitse ajavia. " 

Nämä ruuat, etenkin raastesalaatti olisivat kai raskaaseen oloon kuin joku elinympäristön sosiaalisista suhteista tms elossa oleviksi olettamistaan olisi kuollut, kenties muutama, muttei ollut osannut huomata sitä tai ottaa huomioon. Voi myös paastota vähän, juoda raikasta vettä ja syödä vain ihan kevyesti tuoreita kasviksia tai juoda tuoremehua. 

Jos oli kyydissä jannepeisamaisen lisäksi kuin olisi ufomainen kuin vaalean pölyinen tai jauhoinen ihan vain teoreettinen tms tuon jannepeisamaisuuden lusäksi, niin samojen ruokien lusäksi hänelle tavallista suomalaista sitruunavohvelikeksiä. 

Uutisissa oli joku päivä kuvia olikohan Hangossa rannalle ajautuneista mystisistä palleroista vähän kuin styrox tai popkorn, mutta tyyli toi mieleen, että hukkuva yrittänyt akvaariokalojen mallin mukaan / niiden hengellusellä avulla oppia hengittämään ihon läpi vedessä. Mutta ensin ooeteltava yhteyttämistaito puuttui ja veden alla ei ollut vihreitä männynoksia kosteine lähi-ilmoineen, eikä niille aikaa, niiden tuon elämäntapapiirteen harrastuksenihailumaiseen elämäntapahaavemaiseen matkimiseen (tämän tunnun olen onnistunut saamaan käsivarsiini korkeintaan muutaman kerran peräkkäin, usein vaih yhden kerran eli muutamaksi sekunniksi), ja niin tuln taidon pohjalta kenties opittavissa oleva taito löytää hapen tuntu esim käsivarsien lähivedestä ja niin pystyä hengittämään veden alla, jäi pois ja sotkeentui noihin aiempiin vaiheisiin. Mutta tämä yritelmä siis hengellistä tms kautta akvaariokaloilta, kun taas tämänpäiväisen uutisen ranballe ajautuneet kalat tuntuivat pitävän tärkeänä kertoa että tässä ilmastossa kysyttävä beuvoa paikallisilta kaloilta sillä akvaariokalat ovat lämpimän ilmaston kaloja eikä niuden malli sovi Suomen lulnnonvesien oloihin tai Suomen lulnnobvesien vastimiin tyylilajeihin. 


Mutta varsinaiseen amfibiin tästä on vielä pitkä matka, vaikka sukelluksen kestoa joku ehkä oppii pidentämään ja leppoistamaan. Ihmisen iho ei kestä jatkuvaa vedessä oloa vaan on suojaton ja ihon läpi hengittäminen taas estää koko kehon peittävien vaatteiden tms käytön suojana uidessa. 



13.2.2025   Ihmiset jotka tulevat liian lähelle kuin sairaat, harjaantumusluokkalaiset tai ihan keskenkasvuiset mutta ovat ehkä ymmärtäneet jonkin kanssakäymisen tavassa väärin, niin jollei puheklmmunikaatio korjaa asiaa heti, niin ovat ehkä tosiaan olettaneet sellaisen olevan normaalin kanssakäymisen piirre, mikä ehkä voi johtua siitä, että heille on tilanteen korjaamiseksi lähetetty esim italualaista vaikutetta, olettaen sen olevan uskonnollista, ja niin heidän oletujsensa kanssakäymisen tavasta ja mm etäisyyksistä ja pöpömääristä vastaa lämmintä Italian ilmastoa tms ja olettavat toisten passaavan kuin erityisesti apuun hetkeksi pyydetty uskonnollinen henkilö. Eli tilanteen korjaamuseksi heidän olisi muutettava ko lämpimiin maihin, ja siellä sitten kommunikaation toimuessa setvittävä peruskanssakäymusen tavan oletukset yms. 


Hirvitys jostain asiasta niin ettei sitä jotenkin vain enää tee, vaikka olisi jokin motivaatio sille suunnalle tai ympöristö laittamassa sinne päin, esim joidenkin Suomeen muuttaneiden hirvitys palata aiempaan maanosaan, liitty kai siihen, että oli jo läheltäpititilanne ja joku sanoi/arvioi, että seuraavalla kerralla kuolisit, tai kuoli jo ja tämä on kuolemanjälkeinen elämä jossa se virhe pitää jättää tekemättä. Vaikutelmani on että silloin on sosiaalista vaikutetta itsestä riippumattomasti, jlnka kanssa moista ei voi tehdä - voiko olla että esim niiltä jotka myös kjo kokeilivat moista ja olivat kuolka siihen ja ehkä kuolivatkin? Mutta silloin kai jotkut voivat tehdä sellaista, missä sosiaalinen vaikute on itsestäänselvästi eri, esim joku arabi kestää kuumaa USAssa tms muttei esim latinovaikutteisena arabimaissa. Vastaavasti voi käydä myös muissa kuin ilmasto- tai kulttuurikysymyksissä, eikä silloinkaan saisi tuota onnettomuustoverivaikutetta lähettää, jollei henkilö itse halua sitä esim tilanteen huomioonottamisen tärkeyden huutomerkiksi kommunikoinnin avuksi.

14.2.2025   Jollain henkimatjalla Saudi-Arabiasta tai Saharasta Suomeen olevien ja edestakaisin reissaavien sopivampi majapaikka olisi Turkki ja sen ilmaston mukainen elämä. 

21.2.2025   Jollekin ainakin nelikymppiselle naiselle, jolla jotenkin huono olo, kukertava olo ehkä ja iho ja kehon pintakerros viileät kuin joskus mahakivuista jotka liittyvät kovaan kakkaan, ja lisäksi keho jotenkin huteran oloinen kuin huokoinen vähän kuin tiivetinbuddhalainen jonka versio ei toimi. Ruisreikäleipää, sen päällä sulatejuustoa joka kai tillisulatejuustoa, sekä kurkkuviipaleita ja margariinia. Mannavelliä, ja taas kenties tilliä tai tillimäisen laimeaa persiljaa, mahdollinen margariinisilmä vellissä, sekä kurkkuviipaleita. 
22. helmikuuta 2025   "Kova vatsa" on eri asia kuin esim "piukea catsa". Ilmaisulla "kova vatsa" tarkpitetaan, että ruoka ei ole sulanut kokonaan vaan on kova eli tavallista kiinteämpi kakka suolistossa, ja jos siitä aiheutuu mahakipuja, niin se johtuu siitä että kakka painaa vatsaa ja niin on vatsa kipeänä. Silloin pitäisi jotenkin liuottaa kakka vähemmän kiinteäksi eli siis juoda kulaus tai pari vettä, ehkä myös vähän syödä jotain kyllinnkevyttä, ja onkohan parin tai muutaman minuutin välein lisää vettä. Mutta syynä siis yleensä on se että ravinnontarve on vaihdellut, syödessä kaipasi tuhtia ruokaa mutta myöhemmin samana päivänä ehkä parin tunnin jälkeen olisi ravinnontarve ollut vain jevyempään ruokaan, ja niin tuhti ruoja ei sulanut niin hyvin kuin piti. Ja siksi siis tuhteja ruokia pitäisi tuollaisessa tilanteessa syödä kerralla vain lyhyen tai lyhyehkön ajan tarpeeseen ja lisäksi niitä kevyempiä ruokia joita oletraa silloin kaipaavansa. Syy ravinnontarpeen vaihteluun on yleensä sosiaalusen seuran ja/tai tekemisten vaihtelu ravinnontatpeeseen liittyviltä osin. 

Jos risti ketjussa kaulassa on jollekulle ei-niin-moraaluselle tehnyt kuin kolon rintaan ristin korkeudelle, jotenkin kraah-mallusen kolln, niin ko henkilö ei kai ole itse tuon ristin tyyppisesti rukoillut kylliksi, jotta se olisi kantanut, tukenut ristin vaikutusta ja asemaa elämössä ja maailnassa, eli kai maailmassa hyvän toivominen sivistyneen viisauden mukaan olisi yksi kantaca tekijä. Mutta kai jotenkin pitäisi itse olla sen ristin henkinen, jota kaulassaan pitää ja jonka tyyppiseen vaikutukseen itse vetoaa tai jonka suojissa toimii. Eli onkohan risti kuin johönkin tekemuseen sopiva, siis rukoilemuseen, ja muuten voi kai siihen vedotessa tuoda kraah-mallisuutta, jollei kevennä tuota taakkaa samalla sopivan cerran rukoilemalla. 


27th of February 2025   In the news it was told that over 50 humans had died in Kongo of a disease which maybe started from children having eaten a dead bat. The symphtoms included fever, vomitting and bleeding in the inner organs. Such sounded mike them having thought that a kraah style theory perspective they copied from somewhere would have been wiser in wisdom of life than the ordinary civiliced wisdom of healthy ways of living, the wisdom of feelings too and wishing well in the world and for each individual fairly well deed by deed, time per time, etc. 
Also the mention of a dead bat brings into mind some flying thing hanging upside-down, us it an older generatiln person telling of wisdom to the much less experienced, and so the person's own life at that moment is not going according to all wisest wisdlm tvat far learned but instead may be a not-so-good ingluence in ways of living. 


4th of March 2025   In the news there was something of the elderly falling, but in the video there seemed to be someone in Greenland falling indoors in the winter time because there were too little living things there, especially quite near the floor. So one would need something of the living nature in the winter time too: dry green grasses, an apple, maybe carrots, some seeds, maybe some old fallen branch, maybe a hanging green plant so far from the window that it does not suffer from the cold, other green plants, maybe something along which some mice etc on the floor could rise to look out of the window, pets of course are nice, one could also try some furry cloth or furry blanket on the floor, if some mice etc need such, and music, for example the radio might be good, and maybe if there is some nature view from the window, possible foods for animals healthily according to the season, fresh water too.  (In the picture a somewhat opened packet of dry grass, which I one winter bought here in southern Finland in North-East Europe to make the atmosphere more life like. 
 ) 


14.3.2025   Jos jossakin rotat tms sotkevat paikkoja ja laittavat ranttaliksi, johtuu se kai siitä, että niiden asumisjärjestelyt ovat järkkyneet tyyliin "oivoivoi" tai "oijoijoi", mihin auttaisi vaaliamahdollisten kodin tai kesämökin pikkueläinten elämisenmahdollisuuksia, vaikka joitain tavaroita tai huonekaluja siirtelisikin. 


21.3.2025    Suureen suruun auttaa kun pitää viisaasti huolen siitä, ettei enää mitenkään ole aiheuttamassa moista, ja että linjaus omassa elämässä korjaa moisia vääryyksiä ja moisia onnettomuuksia viisaasti pois. Ja samoinmuidenkien ongelmien suhteen. 

22.3.2025   Corgi dogs seem long instead of low. If the corgis are associated with royalty, the dwrf likelegs may be connected with very varied skill levels in their environment. And stones in urinating connected body parts might get healed by using good basic ways of doing tht bring high skills and talentedness, the ground for values undwrstood in the living environment. I do not know but eyes too moist may connect with dust in the air, especiallyif the eyelashes not at all tight. 

23.3.2025   Jos on ohkanen hervotun holtiton tempauksia sisältäväolo, kaijotenkin ruokaan liittyen, niin ko henkilöä kentuesauttaisi pitää aurinkoisella ikkunalaudallaan keittiöpuutarhaa: persiljaa, krassia, tilliä ja ruohosipulia, ehkä ilmasipuliakin, niinse ehkä auttaisi oloa, mutta keittiöpuutarha ei aina onnistu vaan kaupan versiot voivat olla turvamlusemmat. 

25th of March 2025    For people or animals feeling weak in the tropics, one maybe ought to wander under  big leaves or branches which are wet and dripoing water. 

30th of March 2025    If you have some salt balance problem, desert salt maybe is not ok. Use instead herbal salt and/or seasalt. 

1st of April 2025   If a somewhat ufo style person has some flat style somewhere, the flatness maybe prevents flourishing life on those areas of life. So instead of a flar maybe educated style, use schoom's basic learning's style and criteria amso on those formerly flat areas of life. School is meant to be healthy basic learning for life. 

3. huhtikuuta 2025    Jos joskus on liian vähän juomavettä ja tilanne menee ohi mutta jää jokin päänsärky ja jotenkin kireä olo, niin se on kai jonkun arabin käsitys siitä, miten juomaveden vähyyttä voidaan kestää, mutta toisessa maassa olisi vettä yleensä ollut enemmän ja niin päänsärystä yms pääsee eroon juomalla tavallisella mittapuullaan kylliksi jajättämällä arabit pois vedenmääräesikuvidtaan ainakin toistaiseksi. 
 
28.5.2025 paniikkihäiriö On Wednesday, 28 May 2025, Kaisa Hannele Tervola <hannele.tervola@gmail.com> wrote:
Jos kyseessä on tyypillinen vantaalainen ongelma, niin se kai liittyy siihen, että käytössä on liian kapea ja liian osolta osin ulkoa luttu perspektiivi, jolla geidän patistettuina oletetaan toimivan, vaikka siihen tarttis lisätä koulussa opittu, arkijärki ja tervehenkisesti elämänkokemus sekä reilusti elämänviisaus. 


Liian suureen ruokahaluun on joskys syynä ravinnon yksipuolisuus, eli yrite lisätä aterioihin edes vähän tuoretta helmää tms mitä nyt terveestä tasapainoisesta ruokavaliosta tarvitset. 

Jos on kyseessä addiktio, niin onko mitään työtä, elämänalaa, seutua, elämänviisauden tyyppiä, tms jolla olisi samantapainen viehätys kuin noilla savukkeilla tms? Voisitko valita moiset seikat, tyyliseikkojako ne joidenkin mielestä ovat, mutta tms käörivälle ehkä taatelia, banaania siis esim järki tai vehreä elinympäristö, valutsisit sellaiset elämänvslinnoiksesi. 


17.6.2025   Meheviä sikareita tms käärivälle ehkä taatelia, banaania, mansikkaa ja ruohosilppua. 


 22.6.2025   Jos liiasta istumisesta menee niskan-hartian seutu jotenkin jumiin ja siksi kipeäksi, auttaisiko siihen kiinankaalin syöminen? 


7.7.2025    Sydämen rytmihäiriön sanoi äitipuolimainen äitini aikanaan johtuvan kahvin tai teen juomisesta. Eli jokin ihan erityyppinen ruoka tsi juoma, esim marja- tai hedelmä-jugurtti voisi kai auttaaa korjaamaan kehon vireen tValliseksi terveelliseksi. 


28.7.2025   Uutisissa nälkiintyneet palestiinalaiset lapset ovat kai saaneet israelilaisille sopivaa ruokaa, mutta heidän ravinnontarpeensa on palestiinalainen. 


25. elokuuta 2025   Jotkin taudit on luokiteltu aika tarkalla nimellä suom blogini hakemistossa, esim kaihi tai harmaakaihi ja viherkaihi, eikä välttämättä kohdassa "näkö". 

11. syyskuuta 2025   Sydämen rytmihäiriöitä kahvin juonnista, niin jätä kahvin juominen pois tai ainakin vähennä sitä (14.9.2025 tai laimenna kahvis vedellä), ja kuulostellen suolatasapainoa yms hivenaineita juo vettä, tuoremehua ja maitoa, ja kenties pullaa ilman kahvia. Jos kahvia vielä joskus juo, olisi kiinnitettävä huomiota, onko kahvi juhlava pullamainen vai hapan irtisanoutunistyyppinen, joista kai juhlava pullamainen on turvamlisempi? 

15.9.2025   Susi jos se hyökkäilee lampaiden kimppuun, voi olla villakoiria arvostava ja pettyy jos lampaat paikoillaan olevina mainostavat itseään villakoiramaisiksi, joka on elämässä mukana oleva fiksu luontomyönteinen, sudelle vainutteeksi sopiva rotu aktiivisuutensa osalta. 


Uutiskuvien arabit ja juutalaiset näyttävät elävän niin rri tavoin ja eri vireellä, ettei Israelin hätäapu ravinnon piolesta ainakaan kaikille arabeille tuo kylläisyyttä, vaan elämäntapojen erot tulisi ottaa huomioon, jotta ruoka yms riittäisi. 

23.9.2025   Syövän kenties parantaa se, ettei sotje, mikä oli hyväksi ja mikä haitaksi, esim tyrkyttääkö äiti koulua kivan myötä. Miten sitten koira sruranpito ammattinaan, voi hyväksyä liikaa ellei vaadi laadulta erittelykykyisyyttä, että mitkä puolet ovat nyt kivoja ja mitkä ikäviä. 

25.9.2025   Ahavoituneisiin kasvoihin eli auki rebähtäneiden finnien tapaiseen kuoppaiseen kasvojen ihoon, auttaisi kai mennä ulos ja uusiin paikkoihin kuin kuulaaseen ilmaan, ei pöpöiseen, javälttää ööpöisyyttä. Siis kuin tuulettomaan, sateettomaan pakkassäähän, tai pluskeliin jossa näkyvyys kauas. 

Jos arabi on muuttanut Suomen ilmastoon, hän ehkä haluaa juoda liikaa vettä. Siinä on ongelmana suolattomuus. Kesäkuumalla voi juoda 1,5 litran hyvältä vaikuttavan pullon virvpitusjuomaa, ja se on enin mitä tiedän. Tavallisella aterialla tai välipalan kanssa voi juoda kaksi lasillista vettä, ja jos ei tartte olla vettä, vaan esim mehua tai maitoa, tai keittoa, niin ne eivät ole vasralisia paljonkaan juotuina, mutta kahvin ja teen määrää on rajoitettava, esim yksi kupillinem kerralla, (28.9.2025:) ja samoin alkoholijuomien määrää on rajoitettava, samoin lääkkeiden ja huumaavien aineiden. 

21st of November 2025   If one has been ill some time, one's skills of risibg to sit in bed, and one's skills of rising to one's feet from sitting, are best when done like when one was healthy. 

17.12.2025   Iskiaksen tapaiseen kipuun auttaisiko porkkanaraastetta ja sen seassa kuorittuja mandariinin lohkoja ja kenties rusinoita. 

21st of January 2026   Verisuoni silmässä ongelmana, ehkä vertautuu verenpaineongelmiin, joten kauniisti venytteleminen ehkä tasaisi paineen pois. 

8. maaliskuuta 2026   "Ideaalinen terveys mallina ja hyvän toivominen elolliselle luonnolle ja maailmalle näyttää tuovan nopeaa parantuvuutta, etenkin jos ottaa huomioon milloin voi hyvin ja milloin on jossain ojassa. "

5th of June 2026   In the news lung fibrosis of the Norweigean crown princess, brings into mind, weather the company of others is somehow nonrewarding, not refreshing, not ok enough for one's work. 


22nd of June 2026   Cheek swollen can be because of some thin worm in the cheek. So placing cut grass upon the cheek skin, might get the worm go to the grass. Also drinking water a little by little could milden the harm in the cheek, and so get the worm or whatever awsy from cauding swelling. Also for other swelling. Eating unflavored yughurt might ease the swelling. 23rd of June 2026   wash your teeth with tooth paste, and msybe outside your skin with wster and soap. 
 

Sunday, 15 December 2024

Skriik skrääk - vai selkeä iso vaara

 Ihmettelin sitä, kun nuorempana varoin kovasti kaikenlaisia onnettomuuksia ja vaaroja, mutta iän myötä olen huomannut joidenkin sosiaalisten konraktien jannattavan vahvasti löysäilyä, hitautta, seuranpitoa ym reagoimattomuutta ja varomattomuutta. Niin esim palohaavousta ja paleltumusta sekä haavan tyyppisistä onnettomuuksisra tai kolhuista olen huomannut, ettei onnettomuus ole ollenkaan kaukana ihmisten tavallusista ravoudta eikä vamma vaikuta heti vaaralluselta, vaan houtoa ei oikein osata niin loustavasti kuin ihmisluonto tuntuisi arvaavan. Esim palohaavassa tulee rakkuloita ihon pinnan alle tms kuin suojaamaan kehoa, mutta sitten Savonlinnassa naapurini kerran kuoli johonkin sellaiseen että kannampa uunivuoan nyt vaikka näin huoneen poikki jäähtymään, eli ei kai ollut iso vamma eikä vamman aiheutuessa vaikuttanut niin suuresti varottavalta. Vastaavasti paleltumista, kuin eivät ihmiseg uskoisi vaikka tutut sanovat ja sitten joutakin sekunteja myöhemmin ovatkin kuolleet. 

Mutta mitä sitten huonaa? On jokin skriik skrääk tyyppinen vähän kuin viiva ilmassa, vähän kuin jonkun riitelevän mielipude, mihin ihmuset reagoivat kauhean vahvasti, kuin eivät yhtään kestäisi. Mutten ole koskaan keksinyt, mitä se ovat. Äitini omi riitelevöisyyteen viittaavalla nimellä, eli siitä ei ainakaan mousta synny, paitsi että per rikos tai aiotuu rikos tulee kyllä polemiikkia, riitaa, jotain konfliktia tai vahinkoa piittaamattomiudesta. Myös hyönteisten lentoradat, jos esim kovakuoriainen on raskas, ovat jotenkin erityyppistä etukäteisinfoa, eivät häiritsevän oloisia. Mutta "menehän nyt äkkiä laittamaan ulko-ovi kiinni" voi olla sentyyppinen. Sääohjeita miettuessäni olen päätynyt siihen, että Kanada ja Alaska ovat eskimoiden maita, jäätikköasemaa muistuttavia ulkoilun tyypiltä: paleltumavaara heti ulko-oven luona kuin osa väestä ei tietäisi etukäteen, kestääkö pakkasta, ja osa jäätikköasemalla asuvista ei ulkoilusi koskaan. Ja niin Suomessa jos on kuin ilmapiirin rkkkovia viivoja tavallusen elämän osana, niin onko joku erehtynyt ottamaan mallua jäätikköasemamaisesta elämästä, missä kai moisia viivoja on. Eli boivatko aivan oakittavilta säikähdyttäviltä vaikyttavat skriik skrääk -viivat ja reaktiot niihin liittyä muiden seutujen caarousta tiedottamusen tärkeyteen täälläkin. Sillä onhan eri asia harrastaa ulkoilua 3/4 vuodesta plusasteilla ja talvella lusäksi tuttujen tsemppaamana selvitä pakkasistakin, kuin mennä koko ajan sisällä ehkä +20C okeskelleena yhtäkkiä pakkaseen ilman isoa tsemppiä, treeniä yms. Mutta onko muita vaaroja, joista niin varoittaa? Mitä? Ja onko niissäkin jokin täkäläinen vaara rinnasteinen? Esim liittyykö skriik skrääk yleisemmin siihen, ettei jotakin vaaraa ole otettu huomioln kuten esim ulko-ovea heti suljettu, eli onko vierekkäisten ihmisten maailmankuvissa ja taidoissa jokin tuollainen olennaisedti tsempin määrään ja kohteisiin vaikuttava ero? 

Jos huoneessa esim on jokin valtioiden völeihin vaikuttava henkilö tai joku sanonut jonkin liian ison kommentin sellaisesta aiheesta, niin tuleeko joku sen vasralluseksi kokeva sanoneeksi skriik skrääk, nyt tartte varoa valtiouden välejä, jos on niihin liittyvää väkeä lähikorttelussa tms. Tai että jos jossain on murha-ase tai sota-ase tai esim vastaava vaara aikuisest perheen lapselle, ja sen.jotkut tietävät ja jotkut eivät, niin tuleeko siitä tuon tyypin skriik skrääk reaktio, jos tietämätön tekee jotain varomatonta? Vai tuleeko sekin reaktio nii  pakittavana vasta, jos paikalla on esim kirurgi, joka on kyllästynyt sellaisten haavojen paikkailuun, hasvojen turhan suureen paljouteen työssäön? Voi ei byrn out taas? Vai onko kyse siitä, että sellaiset erot maailmankuvissa täytyisi osaamattomamman haksaa opetella, ryhdistäytyä, mutteivät kaikki aina jaksaisi, ja niin eivät ooettele aina uutta koulumaisesti vaan opeteltacaa kertyy, ja siitä sitten tulee sosiaalisia ongelmia, ettäkuka löi laimin ja kuka huolehti, jos joskys piti ottaa huomioon käytännössä. Ja niin siitä seuraa joidenkin yhtäkkinen epälojaaliys ja jopa hyökkääväisyys, jos koululaismaisen tietämätön tekee jotakin vaarallusta huomaanatta casran määrien eroja yms. 

Vai vaara hiirille tms kylmästä? Tai esim tuttu hiiri syöty ja tilalla uusi eri ryhmää oleva hiiri, vaikjek ihminen ole hulmannut hiiren vaihtuneen. Tai vastaavasti tutulle ihmuselle käy yt jotain ha tilalla nöyttelujä, murhaaja tai esim sairaanhoitaja. Tai esim ihminen itse vielä jonkin sairauden tai vamman jäljiltä osin toimibtakykyinen mutta joltain osin carottava? Tai jollain alyeella vastaava ongelma, esim Ruotsissa eli osin kuin näkyvillä ja osin ei kuitenkaan tuedetä mutta vaikutuksia boi tulla molempiin suuntiin jo okettamuksista, sanamuodousta, kysymyksistä, ostostoiveista ym minkä kanssa tavallusesti osatraisiin elää. Ja yleensä tällaiset riippuisivat vahvasti siitä, keitä on läsnä ja keiden kanssa he juttelevat, sillä esim yksi on kiinnostunut Ruotsista ja toinen vaikka Japanista, kolmas vaikka Afrikasta. 

Esim uutisissa välustä lukee jotain huumausaineiden alaisena ajabeesta tms, mutta vaikytelma on kuin tämä olisi kunnellut humppaa autoradiosta tai CD:ltä ajaessaan, ollut hyväntuulinen, kun taas valuttanut on ollut kureä ja ymmärtämätön kuin hänellä olisi kipuja ja kipulääkjeet eivät ihan terveeksi tehneet ja käsitykset hyvistä tekemusentavoisra yms puelessä, eli huumaavien aineiden käyttäjä oli se jolla oli edelleen kipuja ja vanhus tai musiikin ystävä taas yritti vaalua hyvää elämää ja elämänviusautta sekä itselkeen että muilke, esim taidetta rehdä tai mummolamaisuutta jälkipolvilke yms. 

Onko skriik skräök mernki siitä, että ainakin yhden osapuolen mielestä menee ihan pieleen se, mitä oarhaillaan tehdään? Onko se kuin nuori aikuinen sanoisi "Ei ei ei!" ja säntäisi ulis rakennuksesta?  Silloin on llennaista välttää sitä, mikä meni ihan pieleen, eikä kiustää koko vapautta noudattaa omaa arvostelukykyä. Liittyykö skriik skrääk siis siihen, että joudenkin itsenäustymispurkimys on liiaksi vastustettu, liian erityyppiset ihmiset elelevät liikaa yhdessä, eivät sovi mielipiteiltään, elintilantarpeiltaan ja ymmärryksensä tyypiltä yhreen? 

Luin tänään olikohan vuosi sitten kirjoittamani vihkosen/blogitekstin Animals In Space, ja tuntui, että jokin tavalluseen elämään carattu ymmärrys oli kaapattu avaruusmatkailun käyttöön, ja niin on voinut käydä monesti muillekin, sekä ihmusten että ufojen vuoksi, eli jotenkin tarttis ottaa ufot ja eri henkilöiden avaruusmatkailuharrastuneisuuden aivan erilaiset määrät huomioon, ja tosiaan olettaa, että avaruuteen liittyviä asiouta voi joidenkin mielestä olla kovin paljon, ja niin aiheet kummasti sidottu siihenkin suuntaan. 

Jotkin postissa tulleet laskut, viranomaisten kurjeen, lääketieteeseen tai houtoaloihin liittyvät kurjeet, tiedotteet yms myös tuovat mukanaan kovin ison skriik skrääk efektin, ravistelevat elämää liian paljon ja liian määräävästi. Myöhästyneen laskun karhulaskun lähettäjällä tuntuu olevan se tavoitteenaan, samoin kai hoitoaloilla, jonkinlainen vallankäytön pahoinpitelymäinen muoto. Insinöörialoille oli join samantyylinen pakko, kenties koulupakkokin oli samantapainen mutta oliko varsinaisesti samaa, mutta se ehkä oli muotoa "nyt on pakko teidän opuskella kun nuo aikuiset on niin pahasti pielessä moraaliin ja terveeseen järkeen verrattuina, niin on pakko edes jonkun pelastaa tää tilanne, eli edes te lapset", mutta siitä kai seuraa, että aikuuset katdovat oman koulunkäynnintatpeensa hoituvan lasten kautta eikä esim 15min viikossa tai kunakin päivänä hyvällä laadulla aikuisten itseopiskelulla joidenkin ohjeiden mukaan. Eli noi kurjeet on kai tyyliltään "varo nää hyökkää" eli joku yhteiskunnan ryhmä hyökkää ja se on llennainen elinympäristön tekijä, vaikka ihminen itse tuumii, että "mitä kummaa, ovatko he ihan cain pahanteossa, eivätkö he tajya, ettei niin tule kyllin hyvä maailmasta elää tulevaisuudessa". 

Ihan vain viiva ajattelussa merkutsee yleensä teknistä ajattelua eli ettei käytä kuvaa tai ainakaan kunnomlista kuvaa koko asiasta,vaan yrittää saada sen pois päiväjärjestyksestä ohimennen, eli arvot ihan muuta kuin ko asian parissa viihtyvien, mikä on ongelmallusta jos teknusen merkinnän tekijällä on esim asiantuntijavaltaa tms ylivoima. Ja joskus jokin viivamainen merkintä näyttää siltä että joku komentelee niin kaukaa, minkä usein oletetaan olevan lapsi, mutta mikä ehkä voisi olka jpnkun läsnäolijan perheenjäsen, sosiaalinen kontakti, aloittelija tai kikkailija, kenties myös joku liukuhihnamaisedti aihepiiristä rahallusta hyötyä hakeva. Eli sellainen viiva on kai väärinkäytöstä vahcasti tukeva ja aiheuttava joltain jannalta valehtelevainen tai muuten epäreilu meekintä. Mutta lapsen tekemänä kenties jonkun aikuusen ohjeellaan aiheuttama. 

Mutta yleissivistyksen avulla, kovin yleisellä tasolla pysyen, hyvää laatua ja tervettä jörkeä noudattaen voi tehdä luokutuksia, joista on usein hyötyä asioiden setvimusessä hyvälle tolalle, esim poliisi, terveet elämäntavat omaava tai koulusivistystä osaava, jonja vaikutus on positiivinen ha huohentava. 

Tropiikin pöpökammoiben viilennetyistä sisätilousta pitävä voisi olla yksi syy. Samoin jostain muusta syystä sairaana liikenteessä oleva, jos määräikee liikaa, liian huonolla havaintokyvyllä tai järkevyyden mäörällä, liian pueleen mennen etenkin muiden jannalta. 


16. joulukuuta 2024   Viivamaisen skriik skrääk tyylusen merkinnän tekee myös sairas tai muuten väsynyt tms joka on ihan kaput ha haluaa sanoa, että nyt ei mikään toimi, että tarttee ottaa huomioon, ettei ole osannut tavallisiakaan ohjeita noudattaa tai muistaa, tunnistaa nyansseja, ja niin jos sellaisia viivoja tai hyönteisten tai hiieten kuin korkeita paikalleen juttuneita kimutysmäisiä huutoja on huoneessa, niin niilke tarttis toisten suunnilleen samankokoisten hjelppiä tavallisia ohjeita eli vessaan kakalle yms, lämmittelemään ja syödä varmuuden vuoksi pueni pala leipää ja tuoretta vihannesta tai hedelmää plus juomavettä tarttis olla myös, niin tuetää mitä tarvitsee, ja kuulostella olia että minkä paikan lämpötilaan ja oloihin on sopeutunut, missä voisi pidempään terveenä elellä. 

Esim terveyskeskus ja lääkäri ovat tavallusesti jollakin onnettomuusvaaramerkillä merkityt, ja joissakin tilanteissa myös, että vaara on suurempi kuin mitä luulit, mutta joskys on myös jostakusta merkintä että siinä ja siinä huoneessa tai muutamassa tousen työpaikalla on vaara, esim onnettomuus- ja epäviisausaltistusta liikaa, eikä esim ko lääkärin tms työpaikan muissa huobeissa niin.  

Mutta joskys on myös kuin huuto joltain ryhmältä esim aasialaisilta että "Ei ole se se iso caara, vaan on kyse jostain ihan muusta." mikä siis näyttäisi luuttyvän kulttuurieroihin, elämäntaitoeroihin, maailmankuvien erilaisuuteen ym, eikä niinkään siihen, etteivätkö lnnettomuudet, tapoelut, sodat ja lavastuaten suojissa tehdyt ansat llisi sinällään vasrallisia kuten ennenkin. 

Mutta jos palohaavat, paleltumat, onnettomuudet ym rinnastuvat sotaan ja tappeluihin yms, niin miksi sitten ei lnnistuta varomaan niitä paremmin, niin että huomiokyky ja kommunikaation onnistuneisuus riittäisivät niiden tarkoitukselluseen bälttämuseen. Miksi sosiaalusesti kai havaittu vaara vaikuttaa paljon isommalta, vai onko se tiedote, ettei lletettu samankaltaisia arvoja ja taitoja omaavien ryhmä ole kaikikta osiltaan toimibtakykyinen, olot elinkelpoiset tai arvot ylipäätään ryhmään sopivan, ja se siis olisi olennainen tieto tuossa maisemassa elämusen kannalta, eli olit eivät janna ollenjaan kylliksi taitojen, tavoitteiden tai ympäristöolojen elämälle sopivuuden osalta ollenkaan kyllin hyvin, eivät riittävän hyvin elämälle. 


25.2.2025   Here in Espoo a good spirit and peace to lice in are often dedtroyed by some doing line like markings, maybe meaning, why to live here, why not move away, and thry would maybe prefer Vanraa, Sweden or China. They maybe think that there is something excess in the air. The things in the air are typically what people there think that moment or what they do, i.e. the picturws in their mind, the atmospheres of doing, maybe moods abd music, social life too, etc. There are many different ways to think in the world, tge more complex can ve more intellugent but sometimes such fasten to a burden like theater scene maybe originally aimed at makibg art or handiworks or social imoressilns. Lijewise the thibgs interesting different people can be different. So one shoukd choose a country and a place that already has the good nuce thinking types, styles, etc, and live there, instead of trying to disturb people with completrly different opinions, and different likings in qyestions of styles etc. 


Tuesday, 3 December 2024

Engl. parantamisaiheinen blogini vaikuttaa tyydyttäneen selkeimmän ison kysynnän

 Ehkä pari viikkoa, vähän sen jälkeen kun (postaus 9. marraskuuta 2024) lisäsin engl. parantamisaiheeseen blogiini www.EasyHealing.info eli CuringGuesses.BlogSpot.com viimeisimmän postauksen ohjeen käyttää ideaalusta terveyttä esikuvanaan, ja se ohje kai paransi yleiskuntoa tms miten terveenä voi elää, niin sen jälkeen ei ole ollut enää sitä vollottavan tuntuista kysyntää, joka tautuen ja vaivojen parannusohjeiden lastimista on tyypilludesti kannattanut ja pitänyt tärkeänä. Siis ilmapiiri on jäänyt tyynemmäksi, ja on kuin uusia parannusohjeita ei niin paljoa kaivattaisi, kirjoittelenpahan vain jos satun jotakin keksimään. Okennaisia olivat myös blogin ihmeparannusohjeet vuosikta 2023 ja 2024 mukaanlukien "As if of a naturally healthy family", sekä toki perusidea parannusohjeissa ja esimerkkejä sekä kustakin vaivasta vinkki, mikä tosin on vain netistä löytyneenä käännöksenä. Paljon on myös rauhoittanut tilanbetta huomata ilmaisut "terveyskeskus", Helsinki, "health, fitness and dieting", "hälsocentralen" ja terveet elämäntavat koulusivistyksen ohjeena, mutta ne siis on perinteisesti olleet ja silti on tavannut olla vaikea keksiä, miten jostakin parantua. 


Vaapukkamaisesta vaikytteesta

 " Aamulla tuli vaikutetta joltain vaapukkamaisen tyyluseltä ihmiseltä, joka muistutti eilisissä uutisissa ollutta Romanian presidentknvaalien hienoa videota, sen poliitikkoa, jonka sanoma näytti pyrkivän olemaan globaali, liikunta-aiheinen. Tai sitten jonkin aieman pasvin tai lihavan vaalean oloisen miessairaanhoutajan olemuksen uökoreunan Vaapukan kanssa samanlaista tyyliä, muttei se vaikute ollutkaan yhtään parantaca tai parantamistaitoa ymmärtävä tai parabemustaitoinen, vaan siltä kohden sairadtuisi, sairadtaisi ja kai pian kuolisi, kun taas itse olen kyllä ollut kovin parantamistaitoinen, parantamisnäkemystä onaava, mutten osaa sitä muuten kuin kirjoittamaöla, kurjoituksistani voi oppua psrantamista, mutta itse olen sosiaalusesti jotenkin liian ylikävelty, jotta voisin edes omia ohjeitani toustas tarvitsrville tai tarpeen tullen. 

Ylikäveleminen ehkä osin johtuu siutä, ettei olemukseni viestiä että mitä olen tekemässä, ymmärretä, kun esim filisofiatyyppinen järki ja find/create the land of christmas projektinani mistä kirjoittaa, eivät kai huonompipäisten ei-ajatteluorientoitjneiden silmissä sovi yhteen, vaan vurtuaalipuokella lyövät siihen, missä heillä itsellään olisi satua " 






" Mutta Vaapukalla oli kovin kiva asenbe, auttavainen luonne usein, niin kai sitten neuvoi, että tuosta näyttäisi parantuvan ja tuosta, missä toisella oli omaa parantuvuutta, omaa parantamistaitoa, terveiden elämäntapojen osaamista, tunteidenmukaista elämänviisautta, kivasti toimivaa uskonnollisuutta tms, mistä paranemisapua. Ehlä on niin että jos auttava henkilö ei ole parantamistaitoinen, niin toiset eivät niin roiku hänen vaikutteitaan hakemassa eikä raditus sitten auttajalka niin ajan myötä kasaannu, ehkä. Sen sijaan on monella omaa parantumistaitoa. 

Monday, 18 November 2024

Flunssista ym vilustumisista

 14.6.2024   F7. Flunssan alussa tai parhaillaan vilustuvalla taipumus mennä kohti ja olla sosiaalusesti liian lähellä kuin siitä olisi apua, sekä joillakkn taipumus korostaa villapaitansa väriä, sen pöpöisyyttä ja siinä olevaa jotakin ainetta kuin ne olisivat suuria hyveitä, liittyyköhän se siihen, että lämmönsäätelytaitoja oppii paikallisen puun tai pensaan oksaa katselemalla sen rytmistä, sekä ainakin puista matkimalla jotenkin sen tilankäyttöä ja tunnelmaa lämpötalouteen liittyen, eli olisiko ihmusen sijasta mentävä lähelle ulkona kasvavaa pensasta tai puuta ja kiinnitettävä huomiota sen jonkin oksan rytmiin ja kasvutapaan, ja villapaidasta päätellen sen kuoreen ym ja matkittava niiltä ko sään lämpötaloutta, siis opeteltava, etsittävä noiden vaikutteiden suunnalta. 

1st of October 2024   F44. If one has some difficulties if breathing, it maybe helps to look at the branches of trees with leaves or needles, and pay attention especially to small branches and leaves/needles and how the leaves or beedles grow from the small branches. But if it is cold or cool, take care of staying fully warm. 

11.11.2024   F73. Tavallinen lämmittelykeino on lämmin viltti, tai useampi lämmin viltti, mahdollisesti myös lämpimät pitkähihaiset & -lahkeiset vaatteet ja villasukat sekä puolikas leipäpala. Ja lämmettyään riittävän lämpimöt vaatteet, vilkasukat ja ei enää viltin alle, paitsi jos muuten on liian kylmä. Ulklmaalaisille, jotka eivät osaa arviouda oikein vilttuen määrää tai vaatteiden lämpimyyttä yms, niin voi kai suositella ainakin aloituskeinoksi täkkiä, jonja alla lämoenee kunnolla, ja osaisi sitä sitten vwrrata, että säilyttävätkö mitkä vaatteet lämmön ja mikä määrä millaisia vilttejä on kyllin lämmin.   Pitkässä vuodenaikakurjoitujsessani linkillä lämmittelyohjeita. 

F75. Flunssalle on tyypillistä, että sosiaalisen seuranpidon tms tai okkultistista kautta on kohdakkain siis fyysisesti samalla kohden mutta useimmat henkistä kautta, useampia henkilöitä, joilla eri käsitykset tavoitteena olevasta kehon.lämpötaloudesta ja mahdollisesti myös fyysinen ympäristö mm lämpötilan, kosteuden, tuulen, vaatteiden ominaisuuksien ja kenties ilmaston osalta erilainen, ja käsitys terveydestä on myös erilainen, jolloin siis pitäisi yleensä mielessään näille puhumalla saada henkilöt erilleen, esim ei saa hönkiä lämpöä kehosta laajalle ympäristöön kuten ehkä kuumassa ilmastossa, eikä saa jättää mitään osaa kehosta kylmäksi tai viileäksi kuten ehkä joku joka ei varo paleltumia tai vilustumista. 

F76. Mutta myös kylmien ilmastojen käsitykset siitä mitä tehdä, milloin ja miten, eroavat. Esim kanadalainen odottaisi kai kunnes tulee kröhä ja tuumisi siitä sitten että hyvä nyt on normaali tilanne, nyt voi lämmitellä, ja olisi niin vajaakuntoisena liikenteessä varokeinoin kuin sisällä pakkasella, täkki eikä viltti, laittaa lämpimiä voileipiä tms, ja ylipäätään liikkuu keikuttamatta tasaisen teoriaperspektiivin tapaan kuin nuori mies, jolta kysytään, että vilustuitko pahasti, näytti pahalta mutta menit kuitenkin lämpimään lepäämään niin kuin pitää, niin vastaisi että ei, ihan hyvin voin, nyt kun on.lämmintä, lämmin viltti, teekuppi, voileipää tms, voin hyvin nyt tulla nojatuoliin istumaan , tosin vielä viltin kanssa, ja lukemaan, niin katsotaan, olenko sitten illalla toipunut niin että voin tulla ulos. Mutta siis teoriaperspektiivi jää silloin kapeaksi kuin ihan vain lukevan toipilaan, ei elämässä puuhailevan, joka esim sisäaskareissa ottaa milloin tukevan askeleen ja milloin ketterän, kuuntelee ehkä radiosta musiikkua, kiirehtii auttamaan jos tarvitaan yms tavallisen elämän variaatioita, jotka ovat elämäntaidoille hyväksi. Mutta kröhä on ehkä merkki siitä, että hengitysteissä on pinnalla limaa, joka hirveän kovalla pakkasella jos silloinkin ulkoilee, niin suojaa hengitysteitä paleltumilta mutta on kai kostea pinta, joka lämmittää hengitysilman niin ettei se vahingoita keuhkoja, jos tosiaan pyrkii pitämään hengitystiet varmasti tarpeeksi lämpiminä. Mutta muuten elämässä olisi hyvä tunnistaa että tämä tilanne, tämä meininki, rytmi, tekemisentapa, tunnelma, elämänviisauden tyypit hyvin käytössä, yms kokemuksellisesti rikasta, mikä auttaa ohjautumaan elämässä oikein ja olemaan viisas. 

F77.  Onko (argentiinalainen?) intiaani aina vilustumassa kuin kosteassa collegepaidassa tms? Siihen auttaisi kai verkkopaita tms paksusta nylon, polyester tms langasta ja kuoritakki. 

F78. Alaska ehkä kuuluu omasta mielestään kulttuurillisesti Kiinalle, kai nimenomaan laihojen kiinalaisten tukija tai ihailija, mutta se ei ole laajalti tiedossa eivätkälaihat terminologiset kiinalaiset aina osaa säitä, vaikka väittäisivät, sillä heillä ei ole niin paljon kojemusta, vaan ovat ulkoilleet pidempään toisissa säissä erilaisella paikkakunnalla kuin mistä heiltä joku kysyy, mutta siinä on alkuun sekaannys ja niin kysyjä ehtii viiketä ennen kuin on selvillä, ettei ko kiinalainen osaa vaan aikoi opetella tai aikoi kokeilla muttei ole vielä tehnyt niin.  




24.2.2025   Aina vain lisää vilustuvan tyyppisistä vaikutteista, joista tulee kamalan ontto olo ja kai siitä kipuja, niin ne tulecat kai henkilöiltä tai olennoilta, jotka ovat säätäneet olonsa Saudi-Arabian tai kai Saharan ilmaston mukaan, olettaen noilta kovin kuumilta aavikkoisilta seuduikta tulevan vaikutetta kompensoimaan onton olon pois. 


25.2.2025   Varsin monella terrierirodulla on lyhyt turkki. Onko vilustuvan tavallisesti aktiivisen naisen köytös samantapaista? "Outs, ootas, katon sitä vähän nyt. Onks tää tarpeeks lämmin? Odota kuule, otan tosta ton ulkoiluvaatteen niin ehkä päästään." Eli onko sekä terrieri että terrierityypin omistaja vilustmassa, erityisesti terriereistä pitävä omistaja liian ohuissa vaatteissa, ja terrueri liian lyhtessä turkissa? 

Saturday, 16 November 2024

Koiran tai muun eläimen lämmin talviturkki, mm. lämpimän kiharan pohjavillan kasvattaminen

 " F82. Koiran tms eläimen lämmin kihara pohjavilla, sen kasvattaminen tuntuisi käyvän sisätiloja arvostavasta näkökulmasta, kuin koira kävelisi kuivissa lämpimissä, kenties jossain määrin pölyisissä sisätiloussa missä mm matto, lattiaa, huonekaluja yms elämän merkkejä ja tuumisi, että "hm-mmm sisätilat ovat hyvät, kyllä näin kelpaa elellä", ja ulkonakin siitä sisätilojen lämmön arvostavuudesta sitten motivoituisi kasvattamaan lämmintä pohjavillaturkkia peitinkarvan lisäksi, joka kai peitinkarvatyyppi liittyisi ulko-ovesta ulos sateiseen tms kosteaan viileään tms säänsuojaa vaativaan ulkoilemaan menemiseen. " 


Advices for growing winter fur 

 " ...

If an animal for example wants to grow a better coat, one ought to find friendly (very convinced and skilled, like a husky for example) forefigures teaching a warm coat, and give up former views of a certain kind not-warm-enough coat being just of a compulsory kind, termed fine. And look at the forefigure's attitudes toward coming autumn, especially in the coat area and near by it, like posture, blood circulation, goals, their feeling, how widely they affect, in which ways, what are the thoughts connected to this, feelings and picture of the world, is there any actual deed directed toward the coat, are there classifications for things in the environment, to reactions to them, what is such picture of the world and of the seasons, what is the identity like, what does it say of coat, what should the hairs be like, the outer hairs how water resistent endurable etc, the inner coat how warm, in which ways and how to achieve that. Then just transform your life toward that ideal. "






7th of March 2026   Ihmisillä kihara tukka johtuu kai siitä, että pitää jokapäiväisen elämän ruuasta ym mitä elämässä on ja mihin monet kyllästyvät jo ajst sitten. Jos samantapaisesti ottaisi linjauksekseen, että tavallisen elämän aistit auki koko kehollaan eläminen on itselle hyvä tunteidenmuksinen vaihtoehto, niin sentapainen toisi kai turkin alusvillan tapaisen karvan tai kuin villakoiran  pesun jälkeen harjalla tai karstalla harjaten föönattu kihara turkki. 

Tuesday, 5 November 2024

Tämän blogin hakemisto

 HAKEMISTO


E

Elämänviisauden ym taitojen oppimiseen F18. ei ole hyvä jos henkilöt ovat kohdakkain vaan hetkellusesti etäämpänä ja aihepiiri puheena tms on mistä oppii paremmin

I

Ihossa pieniä reikiä F1. ja piharatamon lehti 

Ilokaasusta F3. 


K

Mahakipua kesällä F2. ja tilan hahmotus plänteissä

Kissalla ehkä mahakipuja F19. mihin kai auttaisi sisustaa tätimäisen jäötelömäisesti 

Kumma olo kuin porealtaan kuplia F16. johtuu kai unenpuutteesta liian viileyden vuoksi eli hae täkki ja nuku sen alla

M

Maksa F5. näyttäisi liittyvän moniperspektiivisyyteen 

Munuaiset F8. liittyvät kentues lisäetäisyyden ottamisen tarpeeseen 


P

Parantuvuuden taidon oppimisesta, etenkin erilaisiin ilmastoihin ym F17. 

Parkinssonin tauti F6. ja luontoloma kotimaan kohteessa 



R

Ruokia: 

Hyttyselle voikukan mautia F10.

Hyttyselle raakaa kuoretonta lenkkimakkaraa F11. 

Hyttystä muistuttavalle ihmuselle ruuaksi F12. tavallusen ruuan lisäksi sukkaata, vanilhakastiketta, appelsiinirahkajälkiruokaa, ym ym 

Hyttysmäusen iljeälle toisiin puuttuvalle päivittäin tavallinen voileipä F14. 

Pakosta yhtäkkiä kasvissyöntiin siirtyvälle ruuaksi F13. 

Kissalle F20. vaniljakastiketta ja kypsän kuoritun kiiwihedelmän siivuja 


S

Sydän F4. näyttäisi liittyvän sosiaaluseen jaksavaisuuteen 


V

Vilustuvalla F7. taipumus mennä kohti liittyykö puiden tai pensaiden oksien, kaarnan ym matkimiseen 




INDEX


P

As if peeing to their pants F15. cultivate life around 


T

Tumbling F9. 


Sunday, 3 November 2024

Lasten ja teinien ynnä muiden, ja etenkin kouluikäisten kivuista, siis kivunlievitysohjeita

 F62. Kullakin paikkakunnalla ja seudulla on oma perinteinen kulttuurinsa. Jotenkkn sillä seudulla vain on ollut hyvä elää juuri niin. Sen kukttuurin säätaidot, elämäntavat, arvot, elämänviisaus, ajattelutavat ym taidot, maailmankuvan piirteet ym sinne kai edelleenkkn hyvin sopivat ja mm tuovat hyvän terveyden, viihtymisen, toiminvuuden, ym. Eli jos lapsella on kipuja, niin seudun perinteistä kulttuuria noudattamalla voi kai hyvin parantua ja viihtyä seudulla. Usein muut kulttuurit, vaikka sopisivat omalle seudulleen, niin eivät sovi määräämään elämää ihan erilaisessa paikassa. Siksi ne, jotka noudattavat jonkun muun maan tai seudun kulttuuria, eivät usein viihdy vaan haluaisivat korjata jonkin asian toisenlaiseksi, ja teoriassa esim kaupan tuotteita voisi ostaa muualta, mutta jos on kyse luonnon tai ilnaston tuomista piirteistä, niin niitä ei tyypillusesti bpi muuttaa. Ja jos jokin kulttuuru on aggrdssiivinen, joko sotivainen (ilman tervejärkustä syytä?), tai katsoo olevansa vasta valtaamassa seutua, niin se ei ilmeisesti ole seudun oloissa viihtyvä, vaikka olisi tavallaan elämässä mukana esim siksi että jotkut seudulla kasvaneet haluaisivat noudattaa sitä kulttuuria, mutta jis hekään eivät viihdy luonnonoloussa ym, niin patempi olisi heidän muuttaa ihaikemalleen seudulle. Ja pakon käyttäminen noihkn vääriin suuntiin voi tuottaa kipuha esim lapsille, (joihkn väliaikaisjärjestely tms yritelmä oduu turhan dominanttina).

F63. Yleensä arjen eläminen sisältää monia eri käytännön valintoja, joista oppii taitoja, esim ulkona liikkuminen ja ulkona ja kotona viihtyminen. Näitä tulee ajan myötä niin monta uutta versiota, että ne vain tuntemuspohjaisesti, jonkin viisauden ja elämänkokemuksensa carassa valitsee tilanteen mukaan hyvin, ja niin ei joka asia ole tiedossa, että miksi mitäkin, on vain muistikuva, että jokin lokasäähän liittyvä juttu se oli tai jokin sosiaalinen turvallisuustekijä, joka aina joskus tulee vastaan. Ja niin jokaisen tulisi tehdä omia valintojaan, elää arki omilka taidoillaan, jotka mm tuovat omantyylusyyttä ja mm omalla mukavuusalyeellaan eli omalle luonteelle sopivalla jaksavaisuuden alueella oloa. Ja se tarkoittaa, että jos on kipuja, niin joku ehkä on komentanut liiam vahvasti, esim laittanut itselleen sopivan valinnan myös laosilleen, mutta liian tarkkaan ja liian tiukalka ruodussa pysymusen vaatimuksella, eli tarttis palata srkijärkeen ja perusyleissivistykseen eikä nojata jöönä opettajan tekemiin ruutuihin tms pikemminkin harjaantumisluokkalaiseen ajattelun jööksi sopinattomuuteen viittaavaa. Eli kukin itsenäisesti kuin tvdokumentin talvilinnut sulan reunalla. Niin silloin ei tule kipujakaan. Elävät olennot ovat yksilöitä juuri jitta yksilöiden tilanteiden erot voitaisiin ottaa huomioon, kukin omasta tekemisedtään, elämästään ym huolehtia itse niin kuin itselle sopii ja maailmalle hyvä on. 

F64. Ekan luokan aloittavilla on jo omia taitoja vanhastaan, samoin vanhemmilla oppilailka omaa viisautta ja omia elämäntaitoja. Koulun on tarkoitus olla niiden lusänä, ei ottaa niutä pois tai vaimentaa, vaikka tavallinen asia llusi ooeteltava ja osattava jatkossakin. Niin jos vaikka jollain ooettajalla on käytlssään epävirallisia keinoja, esim okkultistisia, sosiaalisia,ym, niin ei niillä saa vaimentaa taiottaa pois oppilaan lmaa viisautta edes väliaikaisedti, sillä sehän olisi koulun udean vastakohta ja sitä paitsi ainakin joskus, kentues aina, sattuu kamalasti. Eli kukin tekee itse ja on poliisuasia, jos fiksu tekee jotain hirveän rikolkusta, muttei kyitenjaan saa käyttää aineita, liikaa pakkoa, tyhmentämustä tms. Jis oppilast kumminkin tavallan näyttävät halyavan lukea ebemmän, niin idioottimaiEn puurtamusen sijasta varmaankin jotain viisasta kuten vanhat henkevät kurjat kansanperinteestä, aatteista, hyvälaatuinen kirjallisuus, taide, kenties jotain uskonnollistakin, tms viisautta lisäävää ja elämänviisautta tuovaa. 

F65. Jos lapselta tai ylipäätään joltakulta kysyy, että onko tällä mitään hajua, että mikä voisi auttaa siihen ha siihen isoon ongelmaan maailmassa tai joidenkin elämässä, niin tämä tuottaa ylennsä jonkin arvauksen, että mikä yleistiedoissa voisi liittyä aiheeseen, muttei tarkoita sitä määräykseksi tai duunnitelmakdi elämässään, vaan pikemminkin ei tunne aihetta ja niin ei oikein tajya, miksi siihen liittyen tehtäisiin nyt jotain ekstremejärjestelyjä, ja niin ko henkilö kai omasta puokestaan satsaidi tavallusen oerusyleissivistyksen ja omien hyvin kantavien elämäntaitojen mukaan elämuseen, ja jättäisi niin mahdollusuuden selviyätukevaisuudessakin hyvkn siinä dun täsdä vastaantulevassa eikä satsata liiaksi johonkin nyt puheena olevaan aiheeseen. 


F66. LISÄÄ KIVUNLIEVITYSOHJEITA blogissa parantamisesta.blogspot.com ekassa hakemistossa "Hakemisto (ja sisällysluettelo)" kohdissa "kipu", "kivut", "särky", "säryt" ja yksittäisissä vaivoissa saattoi olla tarkemman hakusanan kohdalla, esim kuukautiset, synnytys. Ja siis varsinainset ohjetekstit numerouduissa blogikohdissa, jotka sadan kohdan kokoelmissa. Esim kohdasta "mahakivut" on useita ohjeita, ja engl. bligissa CuringGuesses.BlogSpot.com on mm kohta jatkuvasta hyvästä olisra mahan tienoilla kaikenlaisen musiikkimaisen positiivisen yms viisaan myltä.


F67. Yksi mistä voi tulla huonoa vaikutetta, ovat rikkaat esikuvina, sillä ainakin omaan silmääni miljonäärit ja miljardöörit ovat kuvissa usein ei-niin-onnellusen näköisiä, eli heiltä voi vaikutteina tulla kipuja ja ankeaa elämää. Yksi selitys on, että vähävarainen onnistuu usein ostoksissa paremmin, sillä itselle sopivan tuitteen calitseminen vaatii keskittymistä, joka sopii jis vain harvoin ostaa sellaisia ja uutta ei ole varaa ostaa, ja niin esim sopiva takki voi olla tyytyväisellä vähävaraisella, kun taas rikkaalla enemmän kureä fiilus kuin osa ostoksista olisi lllut hutaisemalla ja ei joustonvaraa tuotteen tyylin neuvomaan käyttötapaan, näkökulmaan tms. Ja niin väjävaraisilla ja keskitulousilla ei kai lle niin mahakipuja kuin mitä kamalan  köyhien tai rikkaiden vaikutusvalta toisi, esim välillusesti ihailijansa vaikutusvallan myötä. Ja voi olla niin että köyhille ja vähävaraisille tarkoutetut tulot menevät vahingossa lähes aiba rikkaille ja hyvätulousille, koska nämä vaikyttavat lnnettomammilta. Blogini ostoksissa onnistumusesta asiakkaanavain.blogspot.com  Blogini https://workandfeelings.blogspot.com 

F68. Lasten mahdollusesti kipua luevittävät kauppiaan myymät esineet ovat kai tarkoitettuja lapselle itselleen eivätkä tarvitse vanhemman tulkintaa niustä jos esim.punainen lavea kevyt muoviesine (esim haalistuneen punainen avoauto kuin musiikki-ihmisen vapaus matkustaa) ei aukea että mitä se tekusi niin hyvin, mutta ehkä se on elintila jollekin joka luevittää kuten jaffalimonaadi joskus, eikä ole koko elämänpiirin ryhti koko aikaa vaan pikemminkin yksi mahdollinen ulottuvuus jatkuvadti, niin kuin hyväksi on. 


4.11.2024   F69. Viivamaisia komennuksia etenkään lujalla tekee kai usen äiti tai isä tai ooettaja, kun eivät tiedä, miten lapsen saisi toimimaan oikein tai siis toivotusti tilanteessa, ja jos he ovat kipeinä, voimat lopussa ja kiire, niin he ehkä vain laittavat viivan kovemmalle, mutta jo lueväkin viivamainen komennus häiritsee lasta liikaa jotta tekeminen ongelmitta sujuisi. Sen sijaan olisi aikuusen tehtävä arkijärkinen huomio, että haluaa lapse  huolehtivan siitä ja siitä asiasta tai teosta, mutta että viivaa ei tartte noudattaa vaan se on cakn epäonnistunut kommunikaation apuväline, kentues aikuisen perspektiivin reunaa tai teknisesti ainoaa huomaamaansa ajatusta aiheessa merkkaava, niistä kertova. Eli riittäisi, että lapsi kertoisi arkijärkisen näkökulmansa tilanteesta ja tekisi ok tavalla ja ok määrässä niin kuin on toivottu. 

F70. Kommunikaatiotaitoni eivät riitä töstä aiheesta tiedotta.iseen. Eli muiden tarttisi levittää näitä ohjeita, jos ne hyviksi katsovat. Ja etenkin muistaa ekan blogin hakemistot ja sadan kohzan kokoelmat, ja kehottaa lukemaan niitä vaikka kaksin verroin enemmän muistakin aiheista, niin ei tulisi mahakipuja siitä, että käsitys mitä voidaan parantaa, pn ihan erilainen samoja bligeja lukeneilla. 

F71. Olen objektiivinen filosofistyyppinen tms fiksu ajattelija ja tietokirjoittaja, en hoitotäti tms. 

29. joulukuuta 2024   Kivunlievitysohjeita lusää blogissani parantamisesta.blogspot.com mistä ainakin kuukautiskipujen ehkäiseminen on tärkeä lukea tyttöjen, ja missä erityisen olennaista on että olisi varaa esim yhteiskunnan tuella joka vessakerralla vaihtaa uusi puhdas terveysside, jottei tulisi kipuja terveyssiteen pöpöistä jotenkin. Sinisävyiset kai tähtäävät jatkuvan naimisen vähentämiseen kuukautusten ahaksi, kun taas punasävyisesti pakatut terveyssiteet sopivat paljon paremmin juyri kipujen lievittämiseen. 

Lämmin viltti tms auttaa usein kipuihin. Tuossa parantamusblogissani on linkjejä myös joihinkin muijin kurjoituksiini, joista voi olla paljon hyötyä paremman olon tavoittelussa, esim pitkä kirjoitukseni vuodenaikojen elämisen taidosta https://opisuomalaisuus.blogspot.com/2014/02/vuodenkierto-ja-henkinen-hyvinvointi.html , sekä englanninkuelinen loputtoman pitkä tonttutaitokurjoituskokoelma LearnTalents.BlogSpot.com , jossa on sitä sun tätä taitoja mukavampaan elämään ja mm jotain naisilta ja tytöiltä kaivattua elämänviusaampaan päin vaikuttamista tuettu tai selitetty, miten saa äänensä ainakin jotenkin kuuluviin, jos on hyvä toivottu idea. 

Koulu jos painaa, niin hyvät kurjoitetut ideat betissä voivat jotain auttaa, niin kaikki ei kaadu satunnaisen tehtävän ottaneen ooettajan niskaan. Ja esim paikkaava oppimateriaalimoniste jostakin aiheesta aina joskys on helpompi ottaa käyttöön kuin muuttaa koulya jotenkin uomiltaan. 

Kirjojani ilmaisversioina blogissani MiracleLikeNature.BlogSpot.com , siis isolta osin tunteidenmukaisen elämän mahdollusuudesta midernissa maailmassa lukemattoman monta taitojen, lahjojen ja elämänviisauden oppimusen ohjetta tai vinkkiä. 

Jos koulutunnilla tai kouluooetukseen liittyen tulee hutera olo kuin liian ohuet vaatteet tai ihan osaamattomaan nojaaminen, niin tulusi olla selvä, ettei saa vaatia ketään nojaamaan muihin tai joihinkin ammattialoihin tai niille pyrkiviin sen sijaan, että nojaisi vain omaan elämänbiisauteensa, ylipäätään itse huolehtisi omasta elämästään, yhteiskuntakelpoisuuden rajoissa tervejärkisesti, sillä jos esim on kipuja ja itse kojeilee ja kuulistelee, että mikä auttaisi, niin heti itse huomaa, mikä tuntuu paremmalta ja mikä huonolta tai liian huteralta, kun taas jos toinen tekee nouta kokeiluja, vaikkei kunnolla osaa, niin eihän hän yleensä saa niitä sujumaan hyvin toisen olon kannalta, ei huomaa, ja sama ammattialoissa, niillä on onat oppinsa mutta kukin yksilö erilainen ja ainakin lääjetieteen alalla tautialtustus yms onnettomuuksien mäörä ilnassa on huima, ei sellaiseen oikein voi nojata, vaan pitäisi selviytyä jitenkin pis mousesta altistujsesta, ja niin onat terveet elämäntavat ovat parempi ohje mihin terveyskeskusten nimikin pyrkii viittaamaan parantumustaito-ovjeenaan. Mutta jos opetus muuten tuo onton olon, niin se yleensä on siltä osin liian tyhmä ajankäyttöönsä ja muuhun painotukseensa nähden, eli llisi hyvä olla saatavilla viisaampua oppinateriaaleha noista aihepiireistä, tyhmän perspektiivkn läpikäymisen aikaa voidaan lyhentää ja se luokutella sen ymmörryksen määrän mukaan, mikä siinä on tekstissä tms oppilaille, eikä painottaa sitä liikaa esim tuntein tai sosiaalisena esikuvana ooettajaa, jos se kerran ei ole elämäntaidon ohje vaan yksi opeteltava, läpi käytävä tai tutustuttava oppimateriaalityyppi, taitotaso, tms. 

Tonttutaitokirjani 


Kaupungin ja kunnan kirjastoista voi kai pyytää että hankkisivat tietyntyyppisiä tai tiettyjä kirjoja. Kirjojani voi ostaa Amazon nettikirjakaupoista, esim. Www.amazon.com/author/khtervola , mistä ekirjat saa halvalla ja nopeasti ja joissakin niistä on rajaton kopiointioikeus, mutta paperisiin kirjoihin tulee lisäksi postikulut, minkä ehkä voi Euroopasta tilatessa välttää Amazon prime -klubiin liittymällä, mutta mitkä muuten usein yli kaksinkertaistavat hinnan. Ilmaisversioina kirjojani blogissani MiracleLikeNature.BlogSpot.com sekä lisäksi voi lukea blogejani profiilieni eli siis nimeäni tai kuvaani klikkaamalla tuleva sivu, blogilinkkilistojen kautta niihin pääsee. 

Koulun, ym uuzistamisesta tienraivaajat.blogspot.com 

Kodin viihtyisyyden lisääminen, esim viherkasvit, kivat verhot, ym auttaa joihinkin kai perspektiivin ankeuteen liittyviin mahakipuihin, mutta myös kivat harrastujset, luonnon kauneus, sään tenho ja kenties jotenkin tenhoavalle paikkakunnalle muuttamisen harkitseminen kai auttavat ankeuden tunteeseen liittyviin mahakipuihkn. Katso https://miraclelikenature.blogspot.com/2024/04/magnifient-views.html 




Parantamisesta.blogspot.com ( www.parantaminen.info

CuringGuesses.BlogSpot.com  ( www.EasyHealing.info


Näitä kirjoituksiani on niin paljon, että jos jokin tekstikokoelma tms on hyvä lukea, suositelkaa sitä itse jossakin, sillä muuten kokonaisuudesta on hankala löytää, mitä etsii. 

Säät kuin viinejä, ym: "Wine like fascination in life" https://winelikefascination.blogspot.com 


30.12.2024   Jos luokan muut oppilaat monet tai kaikki muut käyttävät jotain lääkkeitä esim kipuja lievittämään tai koulunkäyntiä mukavoittamaan, niin heiltä voi tulla vaikutteena löhöilevä ryhdistäytyy -tyypin kireyttä, jota siis ei heidän elämänasenteebsa, elämäntapansa ja elämäntaitonsa tasapainota mukavan oleskelevaiseksi, vaan tarttee tietää, että kaikkuen rentous onkin jostain lääkkeistä tai aineista tms tekijästä, joka ei heidän kanssaan sosiaalisena olemusesta väluty, vaan väluttyy vain liian kureä ryhti. Luokan muilla oppilailla ei siis välttämättä ole rentouden taitoa tai rentouden mieleen tuomaa tilannetta (esim kotioloja) vaikka ko rentous olisi heidän tavaramerkkinsä. 

" Koulussa on eritasoisia oppilaita ja eri tavoin motivoituneita, ja usekn säädöt, että mitä jenellekin, saattavat mennä ihan pieleen, kun esim opettaja ei alle sekunnissa asian kunnolla läpi miettivää tunnista ehkä taitavaksi, vaan tykkää urautjneesti pulpetissa löhöävösti niin kuin itsekin tekee töitään samoja uomia. Siksi hyvin tiukka kuri ei käykenellekään, vaan hyvin vahvojen tai viivamaisten määräysten sijasta tarttis käyttää lauseita, kommunikoida ajatuksia, etenkin jos toisen näköhahmotus on tarkka ja tunbelmatajuinen havainnlnteko myös, mikä yleensä kuelii hyvästä osaamisen tasosta. Se on eri asia kuin sosiaalusuus, mikä taas tyypillusesti liittyy siivellä olemiseen aikoina, jolloin oma taitotaso tai toimintakyky ei riitä, mistä tyyppiesinerkki ln sairastamusen vuoksi kotiin lepäämään jääneen esim flunssaa tai oksennustautia potevan taipumus olla auttamaan tulkeiden perheenjäsenten tms siivellä, kun nämä vaikka tuovat juotavaa ja jotain ruokaa ja seuraa, ja sitten taas menee lepäämään. Jos moinen tilanne jollekin tyypillinen, niin se kai vaikuttaa sosiaaliselta luonteenlaadulta, ja jos niin sairaana tai heikkokapasiteettisena yrittää töihin tai jotain työmäistä, niin se tuottaa skriik skrääk tyylin. 


Kullekin paikkakunnalle tai seudulle sopivat yleensä vain sen omat elämäntavat, elämänviisauden painotukset yms. Ei ole ok ottaa Suomen pääkaupunkiseudulle esim kanadalaista vaikutetta, sillä sehän on eri puolella maailmaa, ja muistuttaa tyyliltään flunssaisen toipuvaa elämää eikä aktiivista ulkoilevaa tunnelmatajuusesti varioivaa suomalaista elämää. Siellä mussä talvi kestää yli puoli vuotta, isoin osa ihmusistä istuu sisällä, ei ulkoile. Ha eskimon tapa kulkea muistuttaa jäätikköaseman ralosta taloon suoraan kulkuen selviytyvää eikä ulkoilun kauneudesta nauttivaa. Eskimotyylin kapasiteetti on heikko ja nyanssiton, kokonaiskuvaton, suoraviivaisen tyylusestä kulkemusesta koostuva kuin sairaan perheenjäsenen seurassa ulkokautta kulkeva, joka myös huokehtii joitain käytännön askareita, esim tavaroita mukaan. Sellainen ei ole riittävä taititaso vaikutteelle päivittäin ulkoikecalle suomalaiselle, jika esim on autolla ajamisesta tai luontiretkustä harrastunut. 


*
1. tammikuuta 2025    On tärkeää, että perusluokitukset ym ooetuksessa ja ooetustilanteisiin liittyen sekä koulunkäyntiin liittyen tehtäisiin oikein. Esim sen ja sen aineen koulutunti tavallusena koulupäivänä tavallusen koulunkäynnin osana, on cain sen ha sen aineen koulutunti, koulunkäyntiä, eikä siihen liittyen saa pakolla lähettä esim henkilön mainitsemaan haaveammattiin liittyvää vaikutetta, etenkään jos henkilöllä on kipuja, koska eri ihmisten näkemyjset ammateista, niiden taidoista ym ocat erilaiset, ja haaveammattikin on joillain tuetty jota muilla ei ole tai epämääräinen. Esim itse tykkäsin katsella tunnilla ikkunasta puita ulkona ja jiskys näin siellä pikkulinnun oksalla. Se ei oke sama kuin etäisenä haaveena ollut tanssijan tms ammatti. Pikkulintu on huenoviritteinen, kun taas ihmistanssija aiba ei, ja liikunnassa jojaisen pitöisi liikkya itse ja liikunnan ili tulee tilanteeseen sopivasta liikkumusesta, kehon ja muelen ti temukset kertovat sen olevan juuri sille askeleelle sillä kohden silloin tälle henkilölle hyvä, eikä ole yhtään hyvä sotjea sitä johonkin jäykkään "suoritetaan läoi" -tyypin vaikutteeseen, joka ei ole yhtään sama kuin villin luonnon ja musiikin kuehtpvuus,huenoviritteisyys. Ja niin opiskele jotta saisit ammatin, ei oikeuta lähettämään tuon ammatin vaikutetta. Moni väite on vain tietyllä tarkkuudella oijein, tietyllä taitotasolla ja tietyissä taidoissa, maailmankuvassa tietyllä paikkaa ja tiettyjen havaintojen carassa, eikä totaalisen oikein, ei oikeuta laittamaan joitain piirteitä jollekin joka muja haluaa niitä voimalla ylitseen tms kummaa, mikä on rikollusta kaltoin kohtelua eikä kommunikaatioyritys. 

*
2. tammikuuta 2025   Jos lapsella tai nuorella on kipuja tai huono viihtymätön olo julkisissa tiloissa, niin hänen kotinsa on ehkä sisustettu tavallista vähemmän viihtyisästi tai vähemmän viihtyisästi kuin mitä pidetään hyvänä ko seudulla. Tai sitten kodin viihtyisyys ei jotenkin sovi hänen ihmistyypilleen, vaan hän tarvitsisi ainakin omaan huoneeseensa itselleen sopivia viihtyisyyttä lisääviä esineitä, esim kivan värinen ja tuntuinen viltti, kivat verhot, natto, ehkä kivanvärinen ja kuvioinen koristetyyny tms, ja jotain hänen omaan suuntautumuseensa sopivaa, ja jollei se käy, niin ehkä jokin viusautra tukeva kuten filosofia, zenbuddhalaisuus tms voisi sopia ja auttaa elämässä. 

12th of January 2025     The stomach etc pains in tge 1970's and 1980's were maybe results of some lacking moral in the scale of the whole world, and so in their views about living life all parts did not fit together, but instead their views were very much lacking in wisdom of lufe and in the right use of each kind of thing in the human nature or in the living environment. And so if such a view was claimed more engineer like than a view folliwing basic objective pictyre of the world, common sense and civiluced values, folliwing such kn moral ways from the point of view of the whole world, also in kndividual lives, social contacts, working life, everyday life, etc. Then the too much lacking engineering kibd of view caused pains, while the wider wise moral view to the world would prooably have eased such pains away. 


*
27th of February 2025   From my blog LearnTalents11.BlogSpot.com 

"  "  Just an ateempt at natural feeling basic harmony in a society, kind of common sense and people separate, ages old wisdom followed, nothing special 

D, E, A(long), G, E, D, - , A (long), upperC(long), G(long), E, D, G(long)

Not so sure about the lenghts in the latter part

Had problems in getting lenghts right in the Noteflight's notes. I think the above markings are more right. At least in the first part of the melody it is the A which should have been long. 



Just tried to remember from my youth in the 1980's how a young person could create or help to create ordinary good life in the society around. 

25.2.2025   I finally managed to get the note writing program to work ok : 


"


12th of May 2025   Of making indoors more pleasant, see at links from https://curingguesses.blogspot.com/2025/04/making-indoors-nice.html 


Monday, 7 October 2024

Sitä sun tätä ruokia eläimille ja ihmisille

 17. toukokuuta 2024   Jos jollakulla on maha kipeänä tai muuten huono olo kesäisellä säällä, auttaisiko, jos hetkellistä jaksavsisuutta, kivuttomuutta ja hyvinvointia miettii, hahmottaa tilaa kenties muutaman metrin tms pläntissä ympärillään ja ylipäätään plänteissä, pysähtyneen oloisena kuin lammen vesi kesäpuolells vuotta tms tai kuin ilma lähistöllä kesäisellä säällä jossakin missä ei tuule. Siis esim jos olisi lauluja, niin kesällä ne hahmottaisivat tilaa noin, vähän kuin puutarhassa istuksien ja salaattia syöden tms lämpimänä päivänä. Ja viileillä säillä laulut ovat enemmän tunnelmatajuisesti kulkevan tyyppisiä. 

2. heinäkuuta 2024   Hyttysen oloa ehkä helpottaisi pistämisen sijasta voikukan kukkaputken tai ainakin kappaleen matkaa halki reväistyn voikukanlehden maiti tms, siis ihan tuoreen tai vielä maassa kiinni olevan kasvavan voikukan, mahdollisesti puhtaan veden kanssa tai vedellä laimennettuna. 

5. heinäkuuta 2024   Jos hyttynen haluaisi olla lihavampi, sille ehkä sopisi ruuaksi raaka sininen lenkki -lenkkimakkara kuorittuna, kenties tavallisella ruokailuveitsellä katkaistu pinta. 

Hyttysille tavallusesti paljon seuraa pitävälle, kehonsa metabolialta niitä muistuttavan oloiselle hoikalle tai hoikanpuoleiselle hoitoalohen henkilölle sopisi kai tavallisen ruuan lusäksi suklaata joka on tumman suklaan kurjosta tavalliseen suklaaseen päin esim Fazerin siniseen, vaniljakastiketta jossa vanilja tummina pilkkuina, kentues appelsiinirahkajälkiruoka tai pullanpaloja, fariinisokeria ja rahkaa jälkuruokana, jonka päällä kuorittuja mandariininlohkoja koristeina, säikeisiin huomiota kiinnittäen syötäviä. Mahdollisesti kahvi kermalla tai kermavaahdolla tai vaniljajäätelön palalla. 

Pakosta yhtäkkiä kasvissyöntiin siiftyvälle ruokavalioksi kai alkuun nuudelit ja pasta jonkun vihreän silpun tai tahnan kanssa, olisiko pasta con pesto, puolukoita ja karpaloita, hapakaalia, ehkä kiinankaalia, mahdollusesti keitettyä ohraa, hirssiä ja riisiä jonkin tahnan kanssa - voiko olla tonnikala (muttei ole kasvissyöntiä) plus jokin maitotuote, tai herneitä, pikkelssi, keitettyä tattaria, keitettyä riisiä joka lyhytjyvöinen tai katkottu, voiko Pihjous-Venäjällä olla sellaista tapana Sioerian kohdalla?, ja silloin siinä ehkä öljyä tai lämmin/kuuma keitknvesi mukana muttei keitto, ehkä jugurttia ja laineaa persiljaa, vihreää teetä lämpimänä ja hapankaalua, kentues katkarapuriisikakkuha tms kuohkeaa leipää tai paprijasta tms vastaavasti. Ehkä kermaviiliä ja keitettyjä uusia perunoita ja silliä tillin kanssa, tai onkohan soijaliemessä jossa myös tuoreita kasviksia, tofua pannulla paistettuna, taas kuohkeaa punertavaa leipäö, ke tues maustettua sulatejuystoa, tuoretta porkkanaa, perinteine kasviskeitto juureksista lähinnä, siinä myös jotain öljyä, iso kasillinen maitoa tai piimää. Ruisleipää, voita, juustoviipale, kuekkua tai tomaattiviipaleita, tuoretta porkkanaa pitkittäin halottuina, piimää ja vettä, vadelmarahka, ruis-, ohra- tai kauraleipäö, tms. Sillä margariinia tai öljyä ja kurkkuviipale tai pari, anna olla lämpimässä vähän aikaa,pappilan hätävara, tuoremehua, rasvatonta maitoa tms paikalluata, jaffaa tms, riisikakkuja ja päällö paprika-, katkarapu- tms sulatejuustoa ja kurkunviioale, riisiä paksulla maustetulla vaalealla kastikkeella, haudetettuja juurespaloja, kuorittuina keitettyjä perunoita, tilliä ja ehkä vähän voita tai öljyä, mandariinia, banaaninviipaleita, ananasmehua laimennettuna tai pamela, vaniljakastike laimea, hezelmärahka, tuoremehua, vanilja-marjajälkuruoka, riisiä ja suolaisia papuja tms vihanneksia kuin risotto.

15. heinäkuuta 2024   Hyttysmäisen tyylisen ilkeän toisiin puuttuvaisen ihmisen ruokavalioon sopisi ehkä päivittäin aika tavallinen voileipä: kauraleipäviipale tms tummuudeltaan sinne päin, sen päällä voita tms, makkaraviipale tai pari tai vastaavasti juustosiivu tai pari, sekä sen päällä yksi tai kaksi tomaattisiivua tai 2-4 kurkkuviipaletta. Plus raikasta vettä. 


31. heinäkuuta 2024   Ihmetellessänu, mihin kuukautisten alku liittyy, tuli mieleeni, että onko monella kissalla silleen mahakipuinen olo kuin mikä usein tuo kuukautiset. Ja auttaisiko sellaiseen oloon, jos kissalla olisi samettinen tyyny, jolla loikoilla, siis jotenkin samettikankaisen koristetyynyn oloinen, mutta tarrtisi kai olla isompi, esim pyöreä ja sohvaa vastaavasti jotenkin korokkeella, missä olisi hyvä loikoilla. Kenties myös joitain koriste-esineitä pöydällä, ikkunalaudalla tai seinällä samantapaisella ihan hyvällä korkeudella, esim ruukkukukka tai muutama tai kuivakukkia koristeena, ehkä joku rusettikoriste, rottinkiesine, tms. Värit mahakipuun auttavia, eli usein värillisiä mutta taitettuja tätimäiseen tyyliin, joka pehmentää vähän kuin jäätelö joskus rauhoittaa matkalaisten ilmapiiriä tms.

Söisikö kissa vaniljakastiketta ja aika lailla kypsän kuoritun kiiwihedelmän siivuja?

5. elokuuta 2024   Viha kaikkia ja ei erityisesti ketään kohtaan, jos se johtuu jostain fyysisestä ongelmasta, voi liittyä siihen, että toisaalta on pakahduttava tukahduttava llo ja jos sen yrittää korjata pois niin ei mitään, hutera voimaton olo. Silloin ehkä auttaisi etsiä se ilmasto, elämäntapa, suositeltu ruokavalio tms, joka olisi soinyuisa tuossa suhteessa ja olisi sointuisa ympäri vuoden eikä hetkittäin. Esim pöpöjen määrä iholla ilmastoon liittyen, sosiaalisen vapauden määrä ja tyyppi, kehon suolatasapaino, yhteiskunnallinen asema taito- ja arvovaatimuksineen, yms. 

23. elokuuta 2024   Tarttisko pesukarhu ruuassaan suolaista keitinlientä tms, jossa olisi paljon tai aika paljon merisuolaa? 

Söisivätkö jotkut kissat säilykepurkissa säilöttyä persikkaa? 

Jos on useita eläimiä, esim sekä kissa että hiiriä, niin kunkin olia parantaa, jos tietää suurin piirtein, mitä tarjolla olevista ruuista muut ovat kukin syöneet ja mitä eivät, ja ovatko aiemmin syöneet muuta. 

26th of August 2024   For a tiger maybe condensed milk (it is an incredient of home-made ice-cream and not an ordinary food, so check the instructions of usage. It is maybe so that a tiger wants to keep sensory perceptions of the environment and of it's atmospheres of nature unobstructed, while humsns usually want to hear also the cow's views: what would the cow say of milk, and so the sensory perceptions come with some milk style in the atmosphere of what one has done during the last few minutes.) or vanilla ice cream. 

Joskus oli uutisissa, että ruotsalainen bussi oli Kuopiossa ajanut moottoritieltä ramppia ylös ja kääntymusen sijaan ylhäällä olleen sillan kaiteesta suoraan läpi ja pudonnut alas junaraiteille. Jos ajattelee bussin tulleen pohjousesta Tornion kautta, niin ruotsalaisen kaavamaisuuden lisänä ehkä on ollut, että pohjoinen on liian viileä ja rankka kokemus eläville olennoille, kesä liian lyhyt ja niukka, ja niin ei bussikuski ehkä ollu palautunut siitä vaikka matkaa oli sen jälkeen jo satoja kilometrejä etelämpänä ja matkustajat jokin lauluryhmä tai karaoke tms. Niin palautumuseen kai auttaisi mennä Etelä-Suomessa kesäkaudella päivänvalon aikaan puutarhaan istuksimaan, syödä lettuja ja marjasosetta tms, kai vanilja jäätelöä ja karviasmarjoha myös, olisi vehreää, ajamaton ylipitkä nurmikko jolla myös apilaa, sekä puita ympärillä. Itä-suomessa kokemukset olivat jotenkin isoja ja niiden jälkeen tuumi, että jaa, no mitäs sitten? Kun taas Etelä-suomessa pääkaupunkuseudulla kokemukset näyttävät sulavan ihmisillä hyvin, ja jatkavat tyyliun, että tää oli tässä ja nyt voi hyvin ryhtyä tekemään muuta.  Savonlinnassa asuessani oli tavallaan kiva, että kokemukset olivat ison oloisia, mutta koko paikkakunnan tasolla se meinasi sitä, ettei korjaantuvuutta juuri lllut, vaan kun jokin meni pueleen, niin oli vain merkitty, että tätä vaan jatkuu, sen sijaan että olisi koululaisten tapaan eritelty, että mikä on muuttunut, minkä luonteisia mitkin asiat ovat, mitä ne ovat ikään kuin filosofisesti katsottuina iömiöinä, elämänalyeina, kulttuurivaikytteina jne, niin siitä olisi sitten ajan myötä voitu jatkaa muelekkäin uusinkin eatkaisuin, niin olisi korhaantuvuutta ollut kunkin oman ymmörryksen myötä. Mutta Etelä-Suomessa sius on virkeämpää, koululaismaisempaa, tyyliin "jaa, se olikin sit tollanen. No sit töytyy ens kerralla tehdä vaikka niin että..., niin sitten ei ainakaan siitä ole haittaa." Etelä-Suomessa ja Suomessa ylipäätään tarvitaan siis monia sivistyneitä vaihtoehtoja per tekeminen, niin eivät keinot lopu kesken. Se on luontevaa, kun säät aina vaihtuvat, niin jotain sellaista osaamista ja vaihtelunhalua on monella. Ja monia vaihtoehtoja ooettaa, kun pyrkii elämään maailman kannalta hyvällä tavalla, sekä itsensä että muiden kannalta hyviä vaihtoehtoja valuten, ja pyrkuen etäältä ratklmaan maailman lngelmatkin, löytämään elämälle mahdolliset uomat maailmankuvassaan, niin sitten osaa jo aika monta ratkaisua lmaa elämäänsäkin varten, ja tutuilta oppii eri tavoin suuntautuneiden vastaavua kokonaisuuden hahmottamaan kyjeneviä, varioivia, elämänviisaita näkökulmia elämään ja maailmaan, käytännön elämänpiireineen, elämäntapoineen, valintoineen, tyyleineen, jne. 

28.8.2024   Hämähäkille neste-suolatasapainon tms ravinnontarpeen korjaamiseen ehkä pieninä palasina tuoretta porkkanaa raikkaan veden kanssa. 

31.8.2024   Onko osa Suomeen eksyneistä kissoista ainakin osin väärässä paikassa? Haluaisivatko ne Kiovaan tai Kosovoon? 

7. syyskuuta 2024   Minulla on vaikutelma, että jotkut onkohan alaskalaiset vai kanadalaiset villuelöumetkään eivät ulkoile tarpeeksi, kun on niin kylmä, eivätkä tiedä, mikä ilmasto sopisi paremmin, eivät ehkä edes tiedä, miltä seuduikta esi-isänsä ovat. Niin jos kuvittelee tuollaisen vaikkapa tikku-ukkomaisen oloisen karhun kulkemassa leppousasti luonnossa oman geeniperimänsä tms vaistoluontonsa mukaan niin kuin luonteeseen tuntuu sopivan, niin millainen olisi ilmapiiri, millaista luontoa mm ainakkn, voiko ilmaston, kulttuuripiirin, maan tms päätellä tai arvata oikein? Esim karhun kuvasta tulee hrlposti mueleen, että hyvösdä elinympäristössä olisi myös lehtipuita, virläpä tuireen leppeästi, niin että mueleen jotenkin tulee Keski-Eurooppa ja Saksa, Slovakia tai Slovenia, mutten niistä niin tuedä, että mitä luontoa siellä. Eli sellaiseen elinympäristöön muutto vousi olla hyvä idea ko yksilöille? 

12. syyskuuta 2024   Imusolmukkeiden suurentuneisuus yms onko lymfatasapaino tms eli samanoloinen suola- tms tasapainon vika kuin hyöteisillä ja hämähäkeillä, eli siihen ehkä auttaisi syödä tuoretta porkkanaa ja raikasta vettä tai niitä hyönteisille yms mutta porkkana pieninä palasina. 

13. syyskuuta 2024   Autikolarista jääneen niskan retkahdusvamman osasyinö on, että on jäänyt miettimään jäykkää kentues netalliputkimaisra tms istuimen selkänojaa, kun taas parempi olisi ollut miettiä nuoren puun tervettä oksaa, tilanteen mukaan notkean joustavaa. Ja samanaikaisesti henkilö ehkä miettii muita joilla niska revähtänyt tms, kun se on huono malli, vaan pikemminkin putäisi pyrkiä terveeseen kehoon niiltäkin osin, hyvin tervehtyä. 

21.9.2024   Arvaus: kilpirauhasen vajaatoimintaan? keitettyjä nokkosen lehtiä, jotakin puuroa onkohan manna- tai ohra-, ja siinä margariinisilmä.

22. syyskuuta 2024   Uutisissa kerrottiin jostain sellaisesta kuin rajouttava valikoiva syömishäuriö arfid tms., jossa näytti henkilö harrastavan vieraita kulttuureja, kenties niiden filosofiaa tms hienouksia, ja siirtyvän yhdestä kulttuuripiiristä toiseen asuen bielä kolmannessa, jota ei niin tunne, niin söisi vain kunkin harrastamansa kulttuuripiirin suunnalta ko harrastuneisuuden tyypin tapaisia ruokia, mutta sovittaen ne myls edelluseen suureen harrastuneisuuteen jostakin kulttuurista, sen kurjamlusuudesta tms, ja välillä, kun ei tiedä, mitä söisi, niin syö tuon kai älyllisen kiinnostuksen tyypin ja jaksavaisuutensa tyyppisiä enemmän yleismaailmallusia ruokua, kuten esim makaroni, riisi, pizza, yms, mutta siis jossakin kuvassa esim smetana ja kai borskeitto, venäläiset ruyat, kenties vastaavasti öljy plus perusruoka-aine. Ja jossakin aiemmassa kuvassa, mikä toimieleen Kaakkois-Aasian, niin ituja, kiinanjaalua, käpoyräistä makaronia, kypsenmätöntä juustoraastetta, eli olisikohan kiinalaisia ruokia tai niiden suunnalta mutta kuivan paljon lukevan elämän tapaan. 

Viime päivinä tullut muutaman kerean mieleen ohikulkijouden kaipaavan porkkana- tai lantturaastesalaattia, jossa rusinoita ja kuorittuja mandariinin siivuja, sius nekin kuorittu, ja jotenkin näyttändet putävän sitä ruokaa jollekin ulkomaalaisryhmälle tärkeänä, kiinalaisilkeko? 


6. lokakuuta 2024   Joisiko undulaatti tai papukaija nokallisen tai muutaman hedelmätuoremehua, sopisiko se sen ravinnontarpeeseen? 


7. lokakuuta 2024   Söiskö kissanomistaja salaattia, jossa paljon tuoretta, ehkä vähän nahistunutta kiinankaalia, aika pitkiä.pätkiä spagettia, kenties keitettyjä herneitä vähän jonkin.pikkelsimäisen osana eli kai keitettyjä kasvissuikaleita hedelmämehussa, ja kenties isoja kimpaleita purkkikalaa salaatin seassa (kala kai nopeuttaa salaatin pilallemenoa, joten sitä ei saisi lisätä etukäteen). Kentues jotain sellaista kuin jugurtin kanteen jäänyt jähmeämpi jugurtti, ja kenties leipäviipaleella margariinia ja tomaattisiivu tms.

 Söisikö musta kissa oaistetun pekoniviipaleen, paistetun banaani siivun tai pari, kenties vähän vaniljajäätelöä tai jugurttia, keitetyn pitkulaisen vihreän pavun ja ken ties rasvassa paistettuja keitetyn perunan ja vihannesten paloja, ja kenties rasvatonta maitoa. 

23.10.2024   Vaaleahkonharmaalle kussalle jolla mustia peitekarvoja, vaniljakastiketta ja kiiwihedelmän siivuja, ourkkioersikkaa, sekä jäätelökakkua tms

29.10.2024   Mietin ruokia joillekin tropiikista tai arabimaista kotoisin oleville tai niistä harrastuneille, jotka näyttävät yleensä syövän väärin, kenties tahallaan. Jos syö väärin tahallaan, ruokaohje on kenties ollut ihmiseltä, jonka vire, tyyli, elämäntapa tms ei sovi kysyjälle. Mieleeni tulleet ruuat llivat yllättävän hedelmäjälkiruokamaisia. Lisäksi tuli mueleen näkkileipä- tai hapankorppuvoileipä, sekä tavallusesti enemmän ruokavalioonsa tyytyväiselle hawaijinpata. Mieleen tulleet ruuat näyttivät vaihtelevan paljon yksilöstä touseen ja kenties seuraavalla kerralla olisi tullut mieleen eri ruoka. Aika monelle on tullut mueleen muussattu avocado keitettyyn riisiin sotkettuna. Ylipäätään jos ihminen on jotenkin kissoihin vertautuvan tyylinen tai tyyppinen, niin tässä postauksessa aiemmin olleet kissojen ruoka-arvaujset ehkä viitoittaisivat, että miten paljon jälkuruokamaista ja muten taas lihaa tai tuhtia, mutta ihmisten ruokavalio kai ihmisille tienviittana useille toimineeseen ruokavalioon. 


30.10.2024   Tämän päivän Ylen nettiuutisissa luki jotain Cannonballusta ja Irakista. Kuva toi mieleen tämänpäiväisen meilini: "... Niin sitä ihnettelin, että jos olen ollut vuosia ruokatauolla, niin onko ??? se tilanne ja mitä varten hänen pitäisi syödä ja mitä. Niin mueleeni tulu, että hän söisi hillostetun onenan, mutta se ei kai olr syötävä vaan myrkkyä joten ei stä, ja muuttaisi ainakin kuukaudeksi tms Miskovan tienoilke. Hillistettu omena jos ei kai sovi, niin ehkä söisi muuta terveellustä siltä suunnalta eli esim hyvää puolukkahilloa, kuningatarjäätelöä, kauppiaan hyvänä pitämän pääisin punaisen omenan, mahdollusesti hilloleivoksia, joissa hillo varmasti kunnollinen ja myrkytön. Mutta hukkasin jo näkökulman. 




F79. 12. marraskuuta 2024   Toisille äyskivän tms kriitisesti jahtaavan tyyppinen kissanomistaja on kai syönyt liiaksi liha-, kana- tai kalaruokaa verrattuna siihen, miten muita ruoka-aineita. Eli aterialla pitäisi lautasella olla isompi prosenttiosuus muita ruoka-aineita kuin liharuokaa tms. Etsi jostain ruokaympyrä malliksi, siinä on kai joku kurjoitettu ohje mukana. Mm terveiden elämäntapojen ohjeissani on se jossain yrutetty kuvata, mutten sitä niin hyvin osaa. 


F81. 16. marraskuuta 2024   Lämpimistä tai kuumista maista kotoisin olevat, jotka ovat ihan kuuman jälkeen tulleet viileään ja heillä on jotenkin huono olo, niin kuumassa, vaikkei iho olisi kostea, on voinut hikoilun myötä menettää suolaa iholle, eli tarttis korvata suolanhukka onko merivedellä ja ehkä muitakin ravkntoaineita eli salaattia tuoreista vihanneksista mutta kentues vain vähän. Lisäksi pitäisi huoneeseen tuulettaa raikas ilma ja huolehtia puhtaudesta, ehkä köydä vessassa. Voi myös olla hapenpuute, mihin ehkä päivänvalon aikaa auttaisi ottaa mallia puun vehreän oksan tunnelmasta, etenkin lehdistä viereiseen ilmaan syntyvästä tunnelmasta, tervehenkisestä meiningistä, vähän kuin yksi elämäntapahaave sellainen. 


F83. 21. marraskuuta 2024   Nettiuutisissa oli video jossa piti olla susi, mutta hahmo toi mieleen tasaisen harmahtavanruskean värisen akitan eli akita-rotuisen koiran. Jossakin jokin amerikanakita toi mieleen, että se huolehtisi 2-3 valjakkoa eikä ainakaan ensisijaisesti jotakin kirkkoa. Mutta siis jos kysymys on, mitä akita söisi, niin vähän heinää joka on ruskeaa kuivunutta heinää kuten esim syksyllä tienvarressa, sehä ehkä vähän turvetta tms esim mäntykankaan maaperästä, ja kai jotain puolukanvarpuihin liittyvää, sekä mustikanvarpuihin, tai esim puolukkaa ja vähän vetistä mustikkaa, sekä vihreänä kasvavan heinän latvaosaa jossa vihreitä tai vihreähköjä siemeniä. Nämä siis mieluiten itse luonnossa kulkiessaan, erikseen poimimatta, paitsi ehkä marjoja, kun niissä on vuodenaika tärkeä jos luonnosta poimii. 


F85. 24.11.2024   Suklaanruskealle kissalle ehkä mustikkapiirakkaa/-paistosta jossa mustikat ripoteltuina taikinan sisään, ym

F88. If oeople in the tropics look in the eyes of some foreigners as not eaten needed meals, woukd it help if they are a luttle bit of sea salt plus a strip of a leaf sallad's leaf?


12.12.2024     "  I watched some video of British? singing Christmas song, and it left me feeling not well, but then I recommended some foods and recovered. Would they have liked to drink kaakao ("hot chocolate"? I.e. kaakao powder mixed with hot milk and some sugar), eat peanut butter on a slice of sour milk bread, and having made from a thick piece of light bread crutong like big cubes or rectangles but let them dry only slightly before eating, and drink red rooibos tea with honey mixed in it? And read my book "Magnifient views and nice to live in" MiracleLikeNature.BlogSpot.com ? 

I also saw a picture of a Swedish rich Christmas time variety of foods served somewhere, but I was left thinking that they maybe still were hungry. Would it have satisfied their hunger if they had eaten upon a piece of light bread a slice of salted lax fish or the like plus some dill and a fresh sallad leaf, and drink a vanilla milk shake? 


30.1.2025   " Viineistä tulee nykyisin mieleeni että monesti paljon enemmän veden tms juominen usein parantaa oloa kuin joko se menisi muilke rai vedentarve vaihrelisi. Ja jos on oikein kivasti eheästi terveellisesti tehtyä ruokaa esim.perinteen mukaan, niin sekin jotenkin huohentaa olia. Ja vitamiinit yms oikeat ravinyoaineet ovat tärkeitä myös. Ha jokin niin kukkea kuin lahja, lupa juhlua, gaaveilla ja suunnitella tulevaa parempaa elämää. Jutustelu vähän höpötysmäisestikkn välillä tarkan tiukan adiakeskystelun sijaan, ja kukin menee omia teitään, on kivaa, hetki akkaa kullakin omalle itsellen, vaikkei aina tietäisi että miksi muutama hetki tai ikta juuri niin olisi kiva. 


12. helmikuuta 2025   Uutisvideossa oli jotain kouluikäisten energiajuomista, eikä se näyttänyt niin hyvää olia tuovan. Olivatko he lappilaisia? Mieleeni tulevat pitkittäin halotut tuoreet porkkanat, jotka ovat pöydällä odottaessaan vähän hapertuneet, vähän kuivahtaneet kaurareikäleivän tms sektorin puolikkaat, pähkinöitä mm hassel- yms vähän naposteltavina muttei niin paljoa kuin yksi mysliannos. Lisäksi ruokana ehkä pizzan suunnalta tai spagettibolognese, tms, ehkä, ja jotain tuoretta vihannesta tai hedelmää sen kanssa. Nämä siis kotona syötävistä ruuista. 

Mieleen tulee myös ruisleipää, ehkä voita, juustoa ja kyrkkuviipaleita, lihajeittoa, kaurapuuroa ja voi silmä sekä omenaraastetta, tms aika perinteisiä suomalaisia ruokua. 


17.2.2025   Jos kissat usein ajattelevat hiiriä yms, niin tulisiko niille kokeilla antaa myös hiirien syömän tyyppistä ruokaa, esim leseitä ja mysliä? 


25.3.2025    Jos kissojen tms eläinten ruokavalio on epäselvä, niin ehkä henkilö, joka tavallisesti osaa syödä oikein ja ymmärtää ravinnontarpeita, niin osaisi ohimennen luokitella, mitä kissat ehkä söisivät mielellään, mutta silloin jonkun kissoja tuntevan olisi luonnehdittava kissohen vointia, elinympörustö- ja elämäntapamueltymyksiä yms. Ainakin kissojen arvioiminen mahakipuisiksi tms selvensi, että voisivat syödä sentyyppisiä ruokia kuin täti ehkä tarjoaisi lapsille, jolle tavallinen sisustus liian ankea tms  


To 17.4.2025    Sopisiko joillekin kahvin sijasta kiinankaalinlehtisilppua ja kypsää avokadoa? 

Pääsiäisenä jotkut söisivät salaattia, jossa paloja tuoreista vihanneksista, ja saisivst siitä vertauskohdan siihen, mitä halusisivat syödä, esim rieskaa. 


25.4.2025   Vanha blogini Laihduta hauskasti https://laihdutuskikkoja.blogspot.com 


7. toukokuuta 2025   Kesällä jos on kuin hyökkäulyn kohteena tai itse äksy, saattaa auttaa jos ostaa kaupasta rasvaisia uunissa paistettavia kananpojan tms siipiä ja rintapaloja, nimellä "hornet" ja siis juuri rasvoineen syötävä. Niin auttaisikohan Lapissakin moinen? 


12th of May 2025    Somen men eat too much raw root type of vegetables and get a round strained hurting stomach from it. The need of vegetables varies and similarly varies the need of other food. One should eat the raw vegetables with sauce like is adviced, and eat so that the food melts soonand no longer hurts one's stomach. So one ought to eat samsller meals more often, and so eatimate which type, gruit, vegetable or berries would be right, and vary the other elements too. 


20.5.2025  Heikkko olo kuin kaikki kaatuis niskaan, siihe  ehkä auttais tavallinen kaalilaatikko tavallisena ruokana, plus epäkohtien korjaaminen. (21.5.2025   Myös muu tavallinen ruuantarve huolehdittava, esim hapankorppua (sillä kenties margariinia) ja appelsiinituoremehua. ) 


8th of July 2025   Would the coat of a Maltese dog be better if the dog ate dome cooked egg, scratched fresh carrot and cooked rise? Maybe sunflower oil too? 


8th of September 2025   A typical whining or howling of a quite small companion dog, maybe means it has legs too cold and has not eaten syrongly enough, would need as strong food as strips of marinated pork together with cooked rise and vegetables or cooked potatoes and vegetables, maybe with some unprosessed milk or youghurt, and these as warm. 


11th of November 2025   In news there was a picture of a 117 old in Spain who had always recommended youghurt as benefical in effect. I was left wonfering, could one in addition eat slme fresh vegetable, for example a fresh tomato in a few pieces, like makes the body feel more alive. 



17.11.2025   Uutisvideo kirkasvalolampusta kaamosoireiden vähentämisessä, toi mieleen, olisiko hänen sopinut syödä porkkanaraastetta, lantturaastetta ja karpaloita. 


23.11.2025   Intialaisista Englannissa tuli mieleeni, että ovatko he perinteisesti etsineet yrttijuomaa ilmastoon sopeutumiseen, ja siitä syntynyt teenjuontitraditio. Jos suomalaisena arvaisin jotain tuollaista, niin uunissa haudutettuja paksuja porkkanasiivuja, muussattuina keitettyä lanttua, näiden liemi ja ehkä jotain muuta, mutten tiedä että mitä. Kylmemmän ilmaston ruuat ovat kai kiinteämpiä. 


7th of December 2025   virvoitusjuomapullon kuplat jphtuvat kai ylipaineesta pullossa. Itse mehuun lisätyt hiilihappokuplat ovat ihan eri juttu, eivätkä vaikuta terveellusen hyväätekeviltä kuten virvoitusjuomapullon kuplat. 

25.12.2025   Jos syönyt liikaa kinkkua, arvaukseni on että söisi kiinankaalia ja lisäksi vaniljajäätelöä. 26.12. Tai tuoreita hedrlmiä  ja vihanneksia, esim appelsiinia j porkksnaaa. 27.12.2025 Tai appelsiinituoremehua tai usealla pienehköllä vesimäärällä hiuhtoa maha ja suolisto.

10. toukokuuta 2026   Jos hyttysellä hutero olo, niin ehkä siihen auttaisi ruokaöljy veden kanssa siten kuin spagettien keittämisestä neuvotaan. 

28.5.2026   Ripuliin tai mahatautiin tavallisten ruokasuositusten mukainen ruoka, esim ruokaympyrän mukainen kannattaa kokeilla, lisäksi sellainen joka rauhoittaa vatsaa esim viili, riisin keitinliemi, haalennut ruskea tee, tms. 


Sydänongelmat

 Jos sinulla on sydänvaivaa, älä ota vaikutetta vain sydämen seutuun, vaan ota koko kehoon ja elömääsi jotta mäet mikä on mitäkin. Sydänvaai...